Podle spotřebitelského časopisu dTest nesmí informace na webu budit zdání, že cena je nižší, a spotřebitel by měl hned vědět, za kolik vůz pořídí. „Nejčastější chybou je uvádění tzv. „akčních slev“, které jsou ovšem poskytovány pouze při současném financování úvěrem,“ říká Miloš Borovička a dodává: „Některé bazary provozují více serverů, a ač na nich prodávají stejné vozy, pokaždé se dozvíme jinou cenu.“
Markantní rozdíly jsou i mezi běžnou a mobilní verzí stránek týchž subjektů. Zatímco web www.aaaautopraha.cz už po posledním průzkumu a upozornění dTestu na webu zlepšil v informování o cenách vozů za hotové, na mobilní verzi webu m.aaaautopraha.cz jsou uváděné ceny řádově o desetitisíce nižší, ale bez uvedení podstatné informace o nutnosti sjednat úvěr. Navíc administrativní poplatky za uzavření smlouvy jsou důkladně schované. Podobně je to s dalšími weby napojenými na autobazary AAA Auto a Auto ESA, oproti tomu ceny na webech menších kontrolovaných bazarů vyhověly.
Zákon obsahuje přísná pravidla pro reklamu na spotřebitelské úvěry. Z tohoto pohledu většina informací od autobazarů není v pořádku. „Jestliže reklama obsahuje jakýkoliv údaj o nákladech úvěru, musí v ní být uveden i příklad financování, aby měl spotřebitel možnost si představit, co se za úvěrem skrývá. V průzkumu vyhověli většinou ti, kteří nabízejí možnost zprostředkování úvěru na žádost zákazníka. Podbízivé informace o úvěrech jsou většinou protizákonné. Své poznatky jsme předali České obchodní inspekci,“ dodává Borovička.
Společnost AAA Auto tvrdí, že na mobilní verzi svých internetových stránek má všechny potřebné údaje. "Informace o podmínkách slev jsou uvedeny v zápatí hlavní stránky mobilní verze. Tvrzení o tom, že neinformujeme o podmínkách slev tedy není pravdivé a máme pocit, že vychází spíše z nepochopení fungování mobilní verze našich stránek, která má vzhledem k omezenému prostoru určitá technická omezení," sdělila ČTK generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Také autobazar Auto ESA odmítl obvinění, že na svých internetových stránkách chybně informuje o cenách a úvěrech. Podle mluvčího Auto ESA Martina Doležala je na internetu jasně uvedena podmínka, že nabízená cena automobilu je platná při financování na úvěr.
"U informace o úvěru platí, že konkrétní příklad úvěru musí být uveden pouze tehdy, pokud je inzerován konkrétní úvěr, například formou splátky nebo RPSN. Tuto informaci Auto ESA na své webové prezentaci nemá a tudíž nejsme povinni takový příklad uvádět," sdělil dnes ČTK Doležal. Společnost Auto ESA vyzvala časopis dTest, aby doložil, který zákon firma porušuje.
Podrobnosti průzkumu je možno stáhnout na www.dtest.cz/autobazary.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





