Stavební povolení vydal lovosický stavební úřad před Vánoci a následovalo odvolání Společnosti ochránců životního prostředí. V dubnu ho krajský úřad sice zamítl, pak ale soud na základě žaloby ekologů povolení zneplatnil a věc vrátil do stavu před rozhodnutím krajského úřadu. Ten vzápětí své rozhodnutí zopakoval, byť s trochu jinou argumentací. O tom, zda by se mohla paradoxní situace znovu opakovat, se nikomu z branže příliš hovořit nechce.
Nejkritičtější úsek o délce 4,7 km se zatím stavěl jen 2,5 měsíce, od začátku května do poloviny července. „Dnes ráno jsme práce znovu zahájili a už běží naplno. Když bude příznivý průběh podzimu a nebudou další podobné problémy, mohli bychom stihnout vše v původním termínu," řekla vedoucí oddělení komunikace ŘSD Martina Vápeníková. Na jaře odhadovalo ŘSD dobu výstavby na 30 až 32 měsíců, z toho 2,5 měsíce už se stavělo. Bagry a nákladní vozy ale po staveništi jezdily už v předchozích dnech a připravovaly se na nový začátek.
Současné spory okolo dálnice mají původ hluboko v 90. letech minulého století. Soud zrušil povolení kvůli nedostatečnému řízení EIA z roku 1995, které podle ekologů neposoudilo dostatečně jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím. „Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje," vysvětlil rozhodnutí krajského úřadu už dříve jeho mluvčí.
Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu. Úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. „Krajský úřad může jediné: územní a stavební rozhodnutí zrušit a věc vrátit na stavební úřad v Lovosicích, který řízení přeruší do předložení nového stanoviska o výběru koridoru dálnice," uvedl před měsícem předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik. Předseda Společnosti ochránců životního prostředí Lubomír Studnička s médii v posledních letech nekomunikuje.
Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 km přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007, ale omezily se jen na 8km úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 km, o jejichž povolení se vedou spory, je ale pro dostavbu D8 klíčových - jak kvůli stavební náročnosti, tak i kvůli termínovému skluzu.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





