Jedna z nejznámějších útočných vojenských helikoptér Cobra je na seznamu přepravených nákladů společně s jedenácti dalšími vrtulníky a jedním sportovním letadlem, které společnost GEFCO pro své klienty přepravila v rámci dlouhodobých kontraktů. Oddělení leteckých a námořních přeprav společnosti GEFCO ČESKÁ REPUBLIKA se totiž mimo jiné specializuje i na logisticky náročné námořní přepravy vrtulníků a letadel.
Experimentální vrtulník Bell 209 Cobra je prvním vrtulníkem tohoto typu v Evropě. “Naše oddělení zajišťovalo pro klienta kromě samotné přepravy také odborné poradenství,” uvedl Petr Zaoral, manažer oddělení leteckých a námořních přeprav společnosti GEFCO. “Vrtulník jsme museli částečně demontovat tak, aby mohl být řádně uložen v námořních kontejnerech.”
Přeprava vrtulníku trvala 17 dní a zahrnovala komplexní servis od nakládky dvou kontejnerů u odesilatele v USA, přes námořní přepravu do hamburského přístavu, následnou nakládku na tahače a přepravu do Hradce Králové s přestávkou na celní odbavení v Praze-Hostivaři. Samozřejmostí u tohoto typu přeprav je i uzavřené pojištění.
Dne 31. července 2012 proběhl zkušební zálet a vrtulník bude poprvé představen veřejnosti ve dnech 8. - 9. září 2012 na leteckém dni CIAF v Hradci Králové.
Technické údaje o vrtulníku Bell 209 Cobra
Pohonná jednotka
Počet motorů : 1
Typ pohonné jednotky : Textron Lycoming T53-L-703 turbohřídelový motor
Maximální výkon : 1 342 kW
Rozměry
Délka rotorů: 16,18 m
Délka trupu : 13,59 m
Výška : 4,09 m
Průměr hlavního rotoru: 13,41 m
Plocha disku hlavního rotoru : 141,26 m2
Průměr ocasního rotoru : 2,59 m
Plocha disku ocasního rotoru : 5,27 m2
Hmotnost
Hmotnost prázdného vrtulníku : 2 993 kg
Maximální vzletová hmotnost : 4 536 kg
Výkon
Maximální rychlost v cestovním módu: 315 km/h
Maximální rychlost : 507 km/h
Maximální letová výška : 3 720


Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





