FedEx získal licenci na osm měst včetně Šanghaje nebo Čcheng-tu a UPS na čtyři města. Podle analytické organizace Transport Intelligence (Ti) se očekával širší záběr povolení, předpokládá se ale, že bude licence v blízké budoucnosti rozšířena.

Čínský expresní trh roste 20% tempem, ale je značně roztříštěný – operuje zde až 7000 logistických firem. Státní China Post má asi 30% podíl, soukromí operátoři, jako SF Express, YTO Express nebo ZJ Express, za ní značně zaostávají.

FedEx dosud fungoval na čínském vnitrostátním trhu prostředníctvím joint venture; UPS zatím takové partnerství v zemi neuzavřel. Obě firmy usilovaly o získání licence k provozování vnitrostátní expresní služby již delší dobu a dohady o získání oprávnění se v médiích objevily na začátku léta.

Stejně tak DHL plánovala vstup na čínský vnitrostátní trh, a proto v uplynulých letech investovala do tří čínských expresních firem. Čínské úřady ale vystavení licence prodlužovaly a DHL loni své podíly prodala. Ačkoliv firma nepodala oficiální vysvětlení, předpokládá se, že důvodem byl příliš restriktivní poštovní zákon a nízká ziskovost, uvádí Ti. Čínská vláda omezuje nebo přímo zakazuje podnikání zahraničních firem v mnoha oborech.

Čínská letecká asociace se postavila proti povolení pro obě americké logistické firmy s tím, že jde o nepřiměřený zásah do čínského vzdušného prostoru, který bude mít negativní vliv na vnitrostátní leteckou nákladní dopravu. Podle představitelů státní pošty ale nesmí zahraniční firmy držet jakýkoliv podíl v místních leteckých společnostech, proto si budou naopak muset leteckou přepravu pronajímat.

Přes tyto vícenáklady může být podle Ti vstup na čínský vnitrostátní trh s expresními a balíkovými službami do budoucna zajímavý vzhledem k tomu, že se v zemi výrazným tempem zvyšuje nákup po internetu a očekává se značné zvýšení celého trhu s doručováním zásilek. Navíc zákazníci obou amerických firem budou moci využívat výhod jednotné sítě mezinárodní a vnitrostátní expresní přepravy.

Očekává se také, že zahraniční logistické společnosti rozhýbou trh čínské expresní logistiky, který trpí mnoha problémy. Zákazníci si stěžují na nekvalitní služby, pozdní doručování a ztracené zásilky. Lokální firmy nestačí uspokojovat rostoucí poptávku při zachování stávajícího standardu služeb.

Související