FedEx získal licenci na osm měst včetně Šanghaje nebo Čcheng-tu a UPS na čtyři města. Podle analytické organizace Transport Intelligence (Ti) se očekával širší záběr povolení, předpokládá se ale, že bude licence v blízké budoucnosti rozšířena.
Čínský expresní trh roste 20% tempem, ale je značně roztříštěný – operuje zde až 7000 logistických firem. Státní China Post má asi 30% podíl, soukromí operátoři, jako SF Express, YTO Express nebo ZJ Express, za ní značně zaostávají.
FedEx dosud fungoval na čínském vnitrostátním trhu prostředníctvím joint venture; UPS zatím takové partnerství v zemi neuzavřel. Obě firmy usilovaly o získání licence k provozování vnitrostátní expresní služby již delší dobu a dohady o získání oprávnění se v médiích objevily na začátku léta.
Stejně tak DHL plánovala vstup na čínský vnitrostátní trh, a proto v uplynulých letech investovala do tří čínských expresních firem. Čínské úřady ale vystavení licence prodlužovaly a DHL loni své podíly prodala. Ačkoliv firma nepodala oficiální vysvětlení, předpokládá se, že důvodem byl příliš restriktivní poštovní zákon a nízká ziskovost, uvádí Ti. Čínská vláda omezuje nebo přímo zakazuje podnikání zahraničních firem v mnoha oborech.
Čínská letecká asociace se postavila proti povolení pro obě americké logistické firmy s tím, že jde o nepřiměřený zásah do čínského vzdušného prostoru, který bude mít negativní vliv na vnitrostátní leteckou nákladní dopravu. Podle představitelů státní pošty ale nesmí zahraniční firmy držet jakýkoliv podíl v místních leteckých společnostech, proto si budou naopak muset leteckou přepravu pronajímat.
Přes tyto vícenáklady může být podle Ti vstup na čínský vnitrostátní trh s expresními a balíkovými službami do budoucna zajímavý vzhledem k tomu, že se v zemi výrazným tempem zvyšuje nákup po internetu a očekává se značné zvýšení celého trhu s doručováním zásilek. Navíc zákazníci obou amerických firem budou moci využívat výhod jednotné sítě mezinárodní a vnitrostátní expresní přepravy.
Očekává se také, že zahraniční logistické společnosti rozhýbou trh čínské expresní logistiky, který trpí mnoha problémy. Zákazníci si stěžují na nekvalitní služby, pozdní doručování a ztracené zásilky. Lokální firmy nestačí uspokojovat rostoucí poptávku při zachování stávajícího standardu služeb.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.