Jestli tato varianta bude v českých podmínkách reálná, by se ředitelství mělo dozvědět do konce listopadu, kdy budou k dispozici výsledky matematického modelování, řekl Jan Hodovský, jednatel konzultantské společnosti Well Consulting, se kterou ŘVC při prosazování jezu spolupracuje. Vypracování alternativní varianty splavnění Labe ŘVC zadalo ministerstvo životního prostředí (MŽP).
Variantu bez jezu Ředitelství vodních cest v minulosti odmítalo s tím, že na české straně řeky je příliš velký sklon a prohrábkou říčního dna se nebude možné dostat na hloubku 1,6 m, kterou pro efektivní říční dopravu požadují rejdaři. „Mohu zodpovědně říct, že se domníváme, že bude velký problém, aby bezjezová varianta vyhověla požadavkům," řekl ČTK šéf ŘVC Jan Skalický. Ředitelství si podle něj v minulosti nechalo vypracovat několik studií, které prokazovaly, že jiná varianta než jez není reálná.
„ŘVC dříve posuzovalo pouze vlastní studii. Nyní by podle požadavku MŽP mělo posuzovat bezjezovou variantu, do které bude muset zahrnout připomínky občanských sdružení," reagoval Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země, které je nejhlasitějším kritikem výstavby jezu. Ani občanské iniciativy podle něj jistě nevědí, zda bude jimi požadovaná varianta kombinující stavbu příčných hrázek podél říčních břehů, odbagrování dna a zavedení jednosměrného provozu v některých úsecích fungovat. Zpracování této varianty v rámci procesu hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) by na to ale mělo dát odpověď, dodal.
I kdyby modelové výpočty prokázaly, že by zvýšení plavební hloubky v Labi jinou formou než s pomocí jezu byly reálné, zůstane pravděpodobně tato varianta pouze na papíře. Zatím platí usnesení vlády z roku 2005 a nově z roku 2012, kde se s plavebním stupněm v Děčíně jednoznačně počítá, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Rozhodnutí opustit od výstavby jezu by tak musela vláda jako celek.
Dokumentaci EIA připravuje říční ředitelství potřetí. Poslední podobu dokumentu poslalo MŽP k dopracování letos v květnu s poukazem na to, že není zpracována právě alternativní varianta. ŘVC to tehdy považovalo za obstrukční krok, který stavbu oddálí zhruba o rok a přípravu prodraží o zhruba 22 mil. korun.
Oficiálně ŘVC hovoří o dokončení stavby děčínského plavebního stupně do roku 2018. Tento termín je ale podle Skalického na hraně a je možné, že se dokončení stavby ještě o další rok zdrží. Klíčové je podle něj zdárné dokončení schvalovacího procesu u MŽP. To kdyby vydalo kladné vyjádření do ledna 2014, byl by termín dokončení jezu do čtyř let reálný.