Zatímco doposud budované stanice dobijí elektromobil do plna za 1,5-2 hodiny, rychlodobíjecí stanice dokáže 80 % kapacity akumulátoru elektromobilu naplnit za 20 min. Obyčejný mobilní telefon by pak dokázala nabít pod jednu vteřinu.
„Jako lokalitu jsme vybrali záměrně místo před centrálou ČEZ, kde se koncentruje velké množství elektromobilů. Chceme si co nejdříve vyzkoušet, jak dobíjecí stanice funguje v reálném prostředí, zajímají nás data o dobíjecích cyklech elektromobilů a především budeme zkoumat vliv této stanice na distribuční sít. Jedná se totiž o zcela jiný typ, než jaké jsme dosud postavili,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.
V porovnání s dobíjecí stanicí pro normální dobíjení, je výkon ultrarychlé stanice dvojnásobný. Tomu odpovídá také její příkon a hmotnost, která se blíží jedné tuně. Technologie dobíjecí stanice je odlišná od těch stávajících. To jsou parametry, které zpřísňují kritéria její výstavby. „Vyžaduje si to podrobné testování, na základě kterého se bude odvíjet výstavba dalších stanic tohoto typu. Konkrétní lokality pro jejich výstavbu již připravujeme,“ dodává Tomáš Chmelík.
Koncept ultrarychlé dobíjecí stanice nenahrazuje stávající dobíjecí stanice s tzv. normálním dobíjením. Každý typ funguje zcela odlišně a liší se i jeho využití. Stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými řidič ovládá navigační menu. K ovládání stanice slouží tzv. RFID čip o velikosti přívěšku na klíče. „Tento čip je univerzální. Dokáže komunikovat i s našimi menšími stanicemi, které dobíjí auto normálním způsobem,“ vysvětluje Tomáš Chmelík. Pomocí čipu může také zákazník sledovat, kde dobíjel, jak dlouho a kolik kWh načerpal.
Dobíjecí stanice disponuje jedním napevno přidělaným dobíjecím kabelem o průměru 5 centimetrů, jehož použití není pro zákazníka náročné. Během nabíjení může uživatel od stanice odejít, kabel se uzamkne a ovládání jeho zásuvky se pro ostatní uživatele zablokuje. Ukončení nabíjení je třeba opět autorizovat.
Budování dobíjecích stanic jde ruku v ruce s vývojem elektromobilů, elektroskútrů a elektrokol. Vlastní elektromobil nyní má nebo vyvíjí téměř každá automobilová značka. ČEZ spolupracuje na vývoji elektromobilů se Škodou Auto. V Česku na elektřinu jezdí zatím zhruba 150 vozů, některé z nich využívá například městská policie a záchranná služba. Například Německo, které podporuje elektromobily daňovými úlevami, očekává, že v roce 2020 jich tam bude jezdit milion. Ve Francii jezdí na elektřinu stovky tisíc aut. V Česku odborníci očekávají v budoucnu roční prodej několika tisíc elektromobilů. Tím také poroste spotřeba elektřiny.