Podle analýzy Boeing World Air Cargo Forecast 2012/2013 ovlivní tento růst globální obchod, jenž se zvýší díky další liberalizaci, a vývoj HDP, který se během příštích dvou dekád téměř zdvojnásobí. K rozvoji letecké cargo přepravy přispějí i úspornější a výkonnější letadla a investice do infrastruktury.

Předpověď, zveřejněná na letecké přehlídce Air Cargo Forum and Exhibition 2012 v Atlantě, zohledňuje také současný ekonomický útlum. Po lehkém oživení v roce 2010 došlo loni a letos v letecké přepravě k poklesu, ten je ale pouze krátkodobý, uvádí Boeing. Mezi jevy, které negativně ovlivňují vývoj trhu, patří také vysoké ceny paliv a další rozvoj pozemní nákladní přepravy. Námořní a pozemní přeprava se podle výzkumné organizace Transport Intelligence dokázala z problémů posledních let vymanit mnohem lépe než letecká. K důvodům pro optimismus z pohledu leteckého výrobce pak patří růst mezinárodního obchodu, pokračující globalizace a poptávka po úspornějších strojích.

„Současná nejistota přináší rozdílné úhly pohledu na budoucnost podnikání v letecké nákladní dopravě, přesto ale ekonomické ukazatele – zvláště globální vývoj HDP a průmyslová výroba – zůstávají klíčovými hnacími mechanismy trhu,“ řekl Tom Crabtree, regionální ředitel oddělení Business Development & Strategic Integration firmy Boeing Commercial Airplanes.

Podle společnosti vzroste světová flotila nákladních letadel do roku 2031 z dnešních 1738 na 3198 kusů. Větší stroje, jako Boeing 747 nebo 777, budou mít podíl 36 % namísto současných 31 %. Letecké přepravní firmy nakoupí 935 nových letadel za asi 250 mld. dolarů a 1820 nákladních letadel vznikne přestavbou osobních.

Airbus nedávno předpovídal, že se ve stejném období zvýší počet nákladních letadel z 1600 na zhruba 3000, přičemž přepravci nakoupí na 400 nových obřích stojů v hodnotě přibližně 100 mld. dolarů.

Trh potáhne hlavně asijsko-pacifická oblast. Podle předpovědi Boeingu má v příštích dvou desítkách let čínská vnitrostátní přeprava narůst o 8 % a přeprava mezi asijskými státy o 6,9 %. K podobným závěrům došel i Airbus. Podle něho se těžiště přesune ze Spojených států do východní Asie.

Ceny paliv budou i nadále nestabilní, podle amerického výrobce se ale neočekává výrazný nárůst. Současné ceny motivují přepravce ke koupi nových úsporných strojů, na druhou stranu se ale část nákladu přesouvá na jiné způsoby nákladní dopravy, které jsou na zvýšení palivových nákladů méně citlivé.

Související