Slovensko nyní hledá pro ZSSK Cargo strategického partnera. Momentálně se prý hodnotí nabídky na poradenské služby. „Nechceme privatizovat, hledáme někoho, kdo by s námi vytvořil společný podnik," poznamenal Fico.
ČD Cargo prostřednictvím mateřské společnosti Českých drah už dříve projevilo o spojení zájem. Fúzí by podle odborníků mohly oba dopravci lépe odolávat německé a ruské konkurenci. Na slovenské straně bylo, jakou formou by se případné sloučení mohlo uskutečnit. V úvahu kromě privatizace přicházel vstup strategického partnera a vytvoření společného podniku, nebo prodej slovenského dopravce.
Diskuse o spojení prý pokračují i na české straně, dodal slovenský předseda vlády s odvoláním na informace od Nečase. Společný dopravce by podle něj znamenal výraznou restrukturalizaci celého podniku, protože vytváření vyšších celků je v současné situaci perspektivnější.
Důvody spojení obou dopravců jsou nasnadě. Slovenské Cargo je silně zadlužené a české Cargo se potýká s poklesem tržeb a prohlubováním ztráty. Na konci letošního roku by podle předběžných odhadů mohlo skončit se ztrátou 233 mil. korun proti loňským 60 mil.
Hledání partnera pro českého dopravce trvá od roku 2007. V Úvahu kromě slovenského dopravce přichází i polský PKP Cargo, o jehož majoritní balík akcií České dráhy rovněž usilují. Polské dráhy ale proces změny majitele zatím zastavily.
Tendr na privatizaci ZSSK Cargo byl již dvakrát pozastaven, poprvé se tak stalo v roce 2006, kdy se na Slovensku rovněž konaly předčasné volby. V nich tehdy uspěl levicový Směr-SD, který prodej státního majetku nakonec odmítl. Rovněž loni po pádu vlády slovenské ministerstvo dopravy ponechalo rozhodnutí o dalším postupu na nové vládě.