Každý týden přijíždí a odjíždí na terminál do Ostravy-Paskova dvacítka kontejnerových vlaků, které nahradí až stovky kamionů. Míří sem především z klíčových evropských přístavů v Rotterdamu, Koperu, Terstu a Hamburku, ale i z vnitrozemského dopravního uzlu italské Verony. Silniční doprava je pak využívána jen na tzv. poslední míli, tedy na počáteční svoz a finální rozvoz nákladu.
Manipulační plocha terminálu, kde se obřími reachstackery Hyster a Kalmar překládají kontejnery z vlakových souprav na silniční tahače, má rozlohu 31 tis. m2. V loňském roce byla zpevněna zhruba její třetina, letos zámkovou dlažbu získá celá plocha. Skladovací kapacita se tak zvýšila ze součastných 1700 na 2400 kontejnerů a vykládka jednoho kontejnerového vlaku zabere zhruba půl hodinu.
„Neustálým rozvojem a inovacemi na paskovském terminálu dosahujeme ještě rychlejších a kvalitnějších služeb pro naše zákazníky. Naše budoucí plány počítají s dalším výrazným rozvojem paskovského terminálu, protože v kombinované dopravě vidíme velkou budoucnost,“ uvádí Edin Sose, obchodní ředitel AWT.
Právě za systematický rozvoj překladiště z vlastních finančních zdrojů, jasnou vizi do budoucna a multiplikační efekty v kombinované dopravě získala AWT první cenu v soutěži Volná cesta organizované Ministerstvem dopravy a občanským sdružením Dopravní federace.
Provoz na paskovském terminálu, který vyrostl na někdejším brownfieldu, byl zahájen v roce 2007. Začínalo se zde s několika stovkami manipulací měsíčně, letos AWT očekává přeložení až 70 tis. kontejnerů a výměnných nástaveb. Rozsáhlou modernizací prošel terminál loni, kdy byla mimo zpevnění a odvodnění části plochy také prodloužena původní kolej včetně rekonstrukce zhlaví vložením 4 nových výhybek a zapojení zabezpečovacího zařízení. Položeny byly i dvě zcela nové koleje.
Terminál leží v centru moravskoslezských průmyslových zón, v blízkosti dálnice, slovenské a polské hranice a umožňuje napojení na klíčové evropské přístavy. Dnes na terminálu pracují tři desítky zaměstnanců, původně zde byla pouhá dvě pracovní místa. Vedle překládky, svozu a rozvozu kontejnerů, návěsů a výměnných nástaveb nabízí terminál Ostrava-Paskov rovněž odbavení ucelených vlaků i jednotlivých vozových zásilek.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





