Zájem těchto aerolinek je prý důvodem, proč vláda Petra Nečase zahájila druhý pokus o privatizaci ČSA právě nyní. Ministerstvo financí a Český aeroholding ale informace o možných zájemcích komentovat nechtěly.

Stát v ČSA podle serveru plánuje prodat maximálně 50 % minus jednu akcii, aby si i po transakci firma zachovala statut národního dopravce. V současné době začíná proces výběru privatizačního poradce a samotný prodej by se měl uskutečnit do dubna příštího roku.

„Ministerstvo financí zveřejní seznam zájemců na začátku prosince a do té doby žádné spekulace komentovat nebude," řekl ČTK Radek Ležatka z tiskového oddělení ministerstva. Obdobně reagovala i Michaela Lagronová z Českého aeroholdingu, která zopakovala, že společnost s potenciálními zájemci o prodej jedná už druhým rokem, ale zatím žádný z leteckých dopravců závazný zájem o majetkovou účast o ČSA neprojevil.

„O zájmu společnosti Korean Air o České aerolinie se mluví dlouho," uvedl Jan Procházka, analytik letectví ze společnosti Cyrrus . Podobné je to s Air France-KLM, která jako klasický partner ČSA a člen Sky Teamu nemůže mezi nejpravděpodobnějšími zájemci o ČSA chybět. Příjemným překvapením je ale podle Procházky informace o zájmu Turkish Airlines, které jsou v současnosti v dobré kondici a jejich spojení s ČSA by fungovat mohlo. Naopak méně reálné se zdá spojení ČSA a Etihadu, který už má majetkovou účast v evropských aerolinkách Air Berlin. Tím pro firmu ze Spojených arabských emirátů ČSA ztrácí punc výjimečnosti, dodal.

Hledání strategického partnera pro ČSA minulý týden schválila vláda a mateřská společnost Český aeroholding obeslala 50 největších světových dopravců s výzvou k podání nabídek k odkupu ČSA. Mezi nimi ale nebyl tuzemská společnost Travel Service, který se při prvním pokusu o prodej ČSA dostala do druhého kola řízení.
„Nebyli jsme obesláni, takže to vypadá, že se zúčastnit nebudeme moci," uvedl pro server majitel společnosti Unimex Group a jeden z akcionářů společnosti Travel Service Jiří Šimáně. Podle něj je to podobný postup, jako kdyby americká vláda něco chtěla privatizovat a obeslala by výzvou o vyjádření zájmu všechny firmy kromě amerických.

Ředitel Patria Finance Petr Kováč pro server iHNed uvedl, že podle jeho znalostí se o ČSA zajímalo více než pět potenciálních partnerů. „Zájem o ČSA by mohly projevit aerolinky, které mohou využít Prahu jako sekundární (evropský) hub pro napojení dálkové dopravy z východu (Asie) nebo Blízkého a Středního východu," řekl Kováč.

Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. ČSA chtěly koupit také čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 mil. korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda poté rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.

ČSA loni hospodařily se ztrátou 241 mil. korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 mil. korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 mld. korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 mld. korun.

Související