Zájem těchto aerolinek je prý důvodem, proč vláda Petra Nečase zahájila druhý pokus o privatizaci ČSA právě nyní. Ministerstvo financí a Český aeroholding ale informace o možných zájemcích komentovat nechtěly.
Stát v ČSA podle serveru plánuje prodat maximálně 50 % minus jednu akcii, aby si i po transakci firma zachovala statut národního dopravce. V současné době začíná proces výběru privatizačního poradce a samotný prodej by se měl uskutečnit do dubna příštího roku.
„Ministerstvo financí zveřejní seznam zájemců na začátku prosince a do té doby žádné spekulace komentovat nebude," řekl ČTK Radek Ležatka z tiskového oddělení ministerstva. Obdobně reagovala i Michaela Lagronová z Českého aeroholdingu, která zopakovala, že společnost s potenciálními zájemci o prodej jedná už druhým rokem, ale zatím žádný z leteckých dopravců závazný zájem o majetkovou účast o ČSA neprojevil.
„O zájmu společnosti Korean Air o České aerolinie se mluví dlouho," uvedl Jan Procházka, analytik letectví ze společnosti Cyrrus . Podobné je to s Air France-KLM, která jako klasický partner ČSA a člen Sky Teamu nemůže mezi nejpravděpodobnějšími zájemci o ČSA chybět. Příjemným překvapením je ale podle Procházky informace o zájmu Turkish Airlines, které jsou v současnosti v dobré kondici a jejich spojení s ČSA by fungovat mohlo. Naopak méně reálné se zdá spojení ČSA a Etihadu, který už má majetkovou účast v evropských aerolinkách Air Berlin. Tím pro firmu ze Spojených arabských emirátů ČSA ztrácí punc výjimečnosti, dodal.
Hledání strategického partnera pro ČSA minulý týden schválila vláda a mateřská společnost Český aeroholding obeslala 50 největších světových dopravců s výzvou k podání nabídek k odkupu ČSA. Mezi nimi ale nebyl tuzemská společnost Travel Service, který se při prvním pokusu o prodej ČSA dostala do druhého kola řízení.
„Nebyli jsme obesláni, takže to vypadá, že se zúčastnit nebudeme moci," uvedl pro server majitel společnosti Unimex Group a jeden z akcionářů společnosti Travel Service Jiří Šimáně. Podle něj je to podobný postup, jako kdyby americká vláda něco chtěla privatizovat a obeslala by výzvou o vyjádření zájmu všechny firmy kromě amerických.
Ředitel Patria Finance Petr Kováč pro server iHNed uvedl, že podle jeho znalostí se o ČSA zajímalo více než pět potenciálních partnerů. „Zájem o ČSA by mohly projevit aerolinky, které mohou využít Prahu jako sekundární (evropský) hub pro napojení dálkové dopravy z východu (Asie) nebo Blízkého a Středního východu," řekl Kováč.
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. ČSA chtěly koupit také čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 mil. korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda poté rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.
ČSA loni hospodařily se ztrátou 241 mil. korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 mil. korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 mld. korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 mld. korun.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.