V Evropě je vyvíjen stále větší tlak na přesun nákladní dopravy ze silnic především na železniční dopravu. Konečná volba dopravního prostředku však bude vždy záviset především na ceně pro zákazníka a tedy na celkových nákladech dopravce.
STRUKTURA NÁKLADŮ V SILNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVĚ
Náklady v kamionové dopravě lze rozdělit do čtyř skupin: variabilní (závisející na ujeté vzdálenosti), osobní, ostatní fixní (závislé na čase) a režijní. Zatímco variabilní náklady závisí především na využití dopravního prostředku, osobní (mzdové) a fixní náklady jsou závislé především na čase. K tomu je potřeba ještě přičíst režijní náklady na plánování, management, informační systémy atd. Váha těchto skupin nákladů se může značně odlišovat v závislosti na typu dopravy. U dopravy na krátké vzdálenosti mohou tvořit osobní náklady více než 50 % z celkových nákladů. V dálkové kamionové dopravě jsou naopak dominantní variabilní náklady.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Lukáš Soukup
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





