V Evropě je vyvíjen stále větší tlak na přesun nákladní dopravy ze silnic především na železniční dopravu. Konečná volba dopravního prostředku však bude vždy záviset především na ceně pro zákazníka a tedy na celkových nákladech dopravce.
STRUKTURA NÁKLADŮ V SILNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVĚ
Náklady v kamionové dopravě lze rozdělit do čtyř skupin: variabilní (závisející na ujeté vzdálenosti), osobní, ostatní fixní (závislé na čase) a režijní. Zatímco variabilní náklady závisí především na využití dopravního prostředku, osobní (mzdové) a fixní náklady jsou závislé především na čase. K tomu je potřeba ještě přičíst režijní náklady na plánování, management, informační systémy atd. Váha těchto skupin nákladů se může značně odlišovat v závislosti na typu dopravy. U dopravy na krátké vzdálenosti mohou tvořit osobní náklady více než 50 % z celkových nákladů. V dálkové kamionové dopravě jsou naopak dominantní variabilní náklady.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později