Samotná změna si podle ministerstva vyžádá investice na poradenské, právní a daňové služby 50 až 100 mil. korun. ŘSD v rámci změn například omezí outsourcing a bude větší množství úkolů zvládat vlastními silami. Nejdříve by měly být do nového subjektu převedeny provoz a údržba, protože v případě těchto složek má být změna nejjednodušší. Investiční a majetkosprávní činnost se do nové společnosti začlení až poté, plánuje ministerstvo.
Materiál, podle kterého chce ministerstvo dopravy ŘSD transformovat, je nyní v meziresortním připomínkovém řízení. Ještě letos by jej měla projednat vláda; pokud záměr schválí, začalo by se s převodem zaměstnanců a majetku od května příštího roku. Ministerstvo předpokládá, že od roku 2016 by se mohlo začít diskutovat o další proměně ŘSD tentokráte na akciovou společnost.
Změna na státní podnik ŘSD umožní čerpat prostředky z jiných zdrojů, než jen ze státního rozpočtu. ŘSD by tak do budoucna mohlo část svých aktivit financovat prostřednictvím úvěrů. To ale v minulosti kritizoval například plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Ten se obává, že cílem transformace je vyvést majetek v podobě silniční infrastruktury do státního podniku, případně akciové společnosti, a zatížit ho dluhy.