Samotná změna si podle ministerstva vyžádá investice na poradenské, právní a daňové služby 50 až 100 mil. korun. ŘSD v rámci změn například omezí outsourcing a bude větší množství úkolů zvládat vlastními silami. Nejdříve by měly být do nového subjektu převedeny provoz a údržba, protože v případě těchto složek má být změna nejjednodušší. Investiční a majetkosprávní činnost se do nové společnosti začlení až poté, plánuje ministerstvo.
Materiál, podle kterého chce ministerstvo dopravy ŘSD transformovat, je nyní v meziresortním připomínkovém řízení. Ještě letos by jej měla projednat vláda; pokud záměr schválí, začalo by se s převodem zaměstnanců a majetku od května příštího roku. Ministerstvo předpokládá, že od roku 2016 by se mohlo začít diskutovat o další proměně ŘSD tentokráte na akciovou společnost.
Změna na státní podnik ŘSD umožní čerpat prostředky z jiných zdrojů, než jen ze státního rozpočtu. ŘSD by tak do budoucna mohlo část svých aktivit financovat prostřednictvím úvěrů. To ale v minulosti kritizoval například plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Ten se obává, že cílem transformace je vyvést majetek v podobě silniční infrastruktury do státního podniku, případně akciové společnosti, a zatížit ho dluhy.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





