Během příštích čtyř let chce brazilská prezidentka nasměrovat 26 mld. dolarů do rozvoje přístavních terminálů a souvisejících pozemních komunikací a nemovitostí. Pro tuto infrastrukturu se pak budou hledat noví strategičtí nájemci. „Efektivnější, nízkonákladové a výkonné přístavy pomohou zvýšit konkurenceschopnost brazilského exportu. To povede k vyšší výrobě, tvorbě nových pracovních pozic, dalším investicím a ekonomickému růstu,“ řekla Dilma Rousseff.
Reorganizací by měl v příštích letech projít celý brazilský logistický sektor. Ten je podle výzkumné instituce Transport Intelligence (Ti) poměrně zaostalý a negativně ovlivňuje ekonomiku země, která v poslední době značně zpomalila. Vláda chce do projektu zapojit i soukromé investory, zejména velké zahraniční přístavní operátory. Letos by měla být vypsána veřejná soutěž na provoz tří největších brazilských přístavů. Půjde především o logistické operace se zemědělskými produkty, které tvoří hlavní složku brazilského exportu, ale i dalším kargem, jako jsou kontejnery nebo volně ložený náklad.
Loni v srpnu navíc brazilská prezidentka oznámila, že chystá stimulační balíček na podporu ekonomiky v hodnotě téměř 66 mld. dolarů, které půjdou zejména do výstavby silnic a železnic. Zemi trápí hustý provoz, který zpomaluje osobní i nákladní dopravu, což je pro stát, který bude hostit příští mistrovství světa ve fotbalu i letní olympijské hry, nepříjemná překážka.
Cílem stimulačního balíčku je nastartovat ekonomický růst v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. S pomocí soukromého sektoru bude brazilská vláda investovat během 25 let do dopravní infrastruktury 66 mld. dolarů, z čehož více než polovinu v příštích pěti letech. Tato suma půjde do výstavby silnic – za 20 mld. dolarů se má postavit 7500 km komunikací, ale zejména do nových železničních tratí, kterých přibude 10 tis. km v hodnotě 45 mld. dolarů.
Vláda chce založit státem řízenou společnost, která bude na celý proces dohlížet a plánovat jej. Infrastrukturu vystaví soukromé společnosti, které poté část financí vyberou na mýtném, přičemž půjčovat si budou od státní rozvojové banky.