Obálky s nabídkami firem na dva první úseky hodnotící komise otevřela ve čtvrtek, zbývající tři následují dnes. Celkovou hodnotu zakázek Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhadlo na 4,4 mld. korun. E15 však píše, že podle prvních výsledků soutěže stát může modernizaci pořídit mnohem levněji.
Za modernizaci 7km úseku Šternov - Psáře chce firma po státu necelých 500 mil. korun, přičemž původní odhad ŘSD byl 823 mil. 10km úsek Loket - Hořice chtějí Dálniční stavby Praha opravit za 550 mil., odhad ŘSD činil téměř 1 mld. korun, píše E15.
Ve druhém kole výběrového řízení na opravu brněnské dálnice D1 se na každý z pěti úseků, které mají být modernizovány, přihlásilo 12 firem, řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.
Celkem podalo nabídku na opravy dálnice 13 uchazečů, ne všichni však podali nabídky na všech pět úseků, na které byly vypsány soutěže samostatně. Vítěze tendrů určí vládou jmenovaná komise, která bude zasedat od pondělí 7. ledna do pátku 11. ledna. Příští pátek je tak nejbližším termínem, kdy by mohli být známi vítězové jednotlivých tendrů.
V prvním kole ŘSD hodnotilo, zda jednotliví uchazeči splňují podmínky veřejné soutěže, nyní se hodnotící komise zaměří na nabídkovou cenu stavby. Ta bude podle dokumentace k zakázce tvořit 90 % hodnocení, zbytek připadne na délku poskytnuté záruky.
Zasedání komise jsou podle ŘSD plánována na každý den příštího týdne. I přesto je ale možné, že se rozhodování o vítězích v jednotlivých řízeních protáhne, upozornila Ledvinová. Zahájení prací by mohly pozdržet i případné žaloby neúspěšných uchazečů. Proti výsledkům výběrového řízení se mohou odvolat k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, což u takto velkých investičních projektů není nijak výjimečné.
Zájem 12 uchazečů o každý z vyhlašovaných tendrů znamená podle Petra Moose z dopravní fakulty pražské ČVUT značnou šanci dosáhnout výhodnější výslednou cenu. To se ředitelství silnic v posledních měsících daří dlouhodobě, uvedl.
„Kromě výběru stavebních firem ale ŘSD čeká ještě jeden nelehký úkol, a tím bude zvládnutí provozu během výstavby," varoval Moos. Zúžení provozu do jednoho nebo dvou pruhů podle něj postihne během ranních a odpoledních dopravních špiček všechny řidiče na celé délce D1. Pro zajištění plynulého i když třeba pomalejšího průjezdu komunikací bude potřeba umístit desítky řiditelných značek a světelných informačních tabulí, které řidiče upozorní na případné komplikace až do vzdálenosti 15 km před každým z opravovaných úseků, dodal. ŘSD s využití těchto telematických technologií počítá a během ledna je do projektu zapracuje, uvedl dříve jeho šéf David Čermák.