Otevřen bude například úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, na železnici budou zprovozněny rekonstruované tratě třetího železničního koridoru mezi Českým Těšínem a Mosty u Jablunkova a úsek čtvrtého koridoru Votice - Benešov u Prahy.
Modernizace železničních tratí by mohla být vyšší, připustil náměstek generálního ředitele SŽDC Petr Šlegr. Pro zrychlení modernizace by ale kromě evropských peněz, za které se v současné době staví, potřebovala více financí z národního rozpočtu. I přesto letos správa podle Šlegra proinvestuje 17 mld. korun, zhruba dvojnásobek toho co v minulém roce. Sice se letos dokončí méně úseků než vloni, řada staveb se ale zahájí, dodal.
Problémem tuzemské železnice není podle konzultanta a dopravního experta Emanuela Šípa postup rekonstrukcí, ale podoba, jakou nové tratě v Česku mají. SŽDC v roce 1995 rozhodla o modernizaci tratí na maximální rychlost 160 km/h, což v současnosti přestává evropským standardům v železniční dopravě stačit. Na železničních tazích, kde je vysoká hustota sídel a řada zastávek, by měly vlaky jezdit vyšší než dvousetkilometrovou rychlostí, aby snesly srovnání s dopravou v západní Evropě.
Dnes už je podle Šípa rychlejší jet z Berlína do Vídně přes Norimberk, Pasov a Linec než přes Prahu. Českou republiku objíždějí i vlaky směřující do Ruska a na Ukrajinu, za což může zanedbání východního směru po rozpadu Československa. Nyní vlaky ČR objíždějí přes Polsko nebo údolím Dunaje přes Maďarsko.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.