Společnost DSV Road zaznamenala rostoucí zájem o tyto destinace, a proto od konce roku 2012 nabízí svým zákazníkům několikrát měsíčně odjezd sběrného kamionu do Zakavkazských republik z terminálu v Dobrovízi v blízkosti pražského letiště.
V oblasti kusových přeprav (jednotlivé balíky nebo palety) byla až donedávna jedinou rozumnou možností letecká přeprava, která je vhodná zejména v případech, kdy je potřeba doručit zboží v řádu několika málo dní za cenu vyšších přepravních nákladů. Doba přepravy po silnici z terminálu v Česku na terminál v Tbilisi, Jerevanu nebo Baku se pohybuje kolem deseti dní. Když k tomu připočítáme čas potřebný na svoz zásilky na terminál, její rozvoz a možné průtahy na hranicích, dostaneme se na zhruba 15denní přepravní dobu. V současné době odjíždí kamion DSV na Kavkaz 2- až 4krát měsíčně. Výhodou tohoto způsobu přepravy je jednoznačně jeho ekonomičnost. Díky svým partnerům může firma DSV českým exportérům nabídnout znalost místního prostředí a tudíž profesionální vyřízení např. celních záležitostí a pojištění přes vlastní DSV pojišťovnu.
A jak si stojí v současné době export českých firem? Už dávno není pravda, že by byl obchod mezi Českou republikou a Jižním Kavkazem nevýznamný. Podle dat Českého statistického úřadu činil celkový obrat zahraničního obchodu v minulém roce téměř 35 miliard korun, což je více než 20násobek oproti roku 2002. Největší část obratu (92 %) tvoří vzájemný obchod s Ázerbájdžánem. Příležitosti pro české dodavatele nabízí především modernizace tamní železniční sítě, chemických a petrochemických komplexů. Dále pak oblast spotřebního zboží, zejména potravinářského, v souvislosti se vstupem společnosti Carrefour do Arménie, či výstavba nové trasy metra v gruzínské metropoli Tbilisi.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Martin Knížek
Logistika č. 2/2025





