Zatím je nejdále obor letectví, který se připravuje pro testování satelitního navigačního systému EGNOS. Ten má zejména malým letištím, která nemají prostředky na budování dražších naváděcích systémů, umožnit používat satelitní navigaci letadel.
„Chceme, aby uživatelé nejdříve formulovali své požadavky na technologie, a ty pak budou sloužit jako zadání pro firmy, které podle nich vytvoří požadované aplikace," uvedl vládní zmocněnec pro pro spolupráci s Evropskou agenturou pro satelitní navigační technologie Karel Dobeš. Tento postup je podle něj efektivnější, než kdyby vývojářské společnosti nejprve systémy vytvářely a teprve poté se snažily přesvědčit velké hráče v oblasti dopravy, aby jejich technologie začali využívat.
Výsledkem spolupráce by měly být složitější systémy, než běžná satelitní navigace používající signál GPS, kterou využívá řada řidičů. Vzniknout by měly například aplikace umožňující sledování trasy kamionů, které převážejí nebezpečné náklady, uvedl Dobeš. Na železnici by se satelitní technologie mohly uplatnit v zabezpečovacích zařízeních.
Výhodou účasti velkých firem, jako jsou ČD nebo ŘSD, je podle Dobeše i to, že vzhledem ke své velikosti mají větší možnost přesvědčit stát, aby použití nových technologií v řízení dopravy povolil. Veškeré systémy řízení totiž vyžadují certifikaci. Tu například americký systém GPS nemá a může tak sloužit jenom jako orientační informace. Jiná situace je u systému EGNOS, který signál GPS zpřesňuje a který se už pro navádění letadel pro přistání používat může.
Data pro řízení dopravy bude od konce příštího roku poskytovat evropský navigační systém Galileo, jehož centrála od loňského září sídlí v pražských Holešovicích. V současnosti se na oběžné dráze nachází čtyři družice tohoto systému. Plné fungování má zajišťovat 30 družic, první služby pro motoristy by ale měl Galileo začít poskytovat už se 14 satelity umístěnými na oběžné dráze.