„Od smlouvy se ustupuje, jednání o pozemku začínají znovu,“ uvedl Rakušan. Podle Aleše Svatoně z Amesbury se práce na projektu nezastavily. „Naše společnost pokračuje v přípravě a povolovacím procesu projektu Amesbury Kolín Business Park v průmyslové zóně v Kolíně. Projekt se skládá z výrobních, skladových a kancelářských prostor ve třech budovách,“ uvedl.
Zájem druhého investora podle Rakušana posiluje vyjednávací pozici města. Cena za prodej pozemků v zóně je ale pro všechny stejná, činí 410 korun za metr čtvereční. „O ceně se nebavíme, ta je fixní. Takže se budeme ptát, k čemu by ten pozemek byl využit, co by pro město bylo přínosnější a kdo z těch dvou zájemců přistoupí na podmínky, které město stanoví,“ uvedl starosta. Nový zájemce údajně není developerem, v jaké oblasti přesně podniká, radnice tají.
Amesbury se podle starosty napoprvé nepodařilo sehnat investora. Pokud by se město rozhodlo uzavřít s firmou novou smlouvu o smlouvě budoucí a parcelu jí dál blokovat, chtělo by prosadit vyšší sankce za nedodržení lhůty pro uzavření obchodu.
Město s penězi za pozemek počítalo v rozpočtu, pětadvacetimilionový výpadek v příjmech ale nakonec nevykázalo. Přišly mu totiž peníze od jiného investora, společnosti Ingersoll Rand, která z centra Kolína do zóny přesouvá svůj závod na výrobu chladicích a klimatizačních systémů. Město za prodej 8,9 ha získalo kolem 36 mil. korun, od nichž je ale třeba odečíst náklady na vybudování infrastruktury, zejména kanalizace, která v této části zóny chyběla. Čistý příjem tedy činí asi 29 mil. korun.
Celá kolínská zóna má rozlohu 370 ha, z toho kolem 120 ha bylo dosud volných. Využívá ji především automobilka TPCA, která zaujímá plochu zhruba 125 ha. Další pozemky v sousedství obří továrny získali její dodavatelé a partneři. „Jsme samozřejmě rádi, že v průmyslové zóně nebudeme sami, protože mít v pozemcích několik stovek milionů korun není pro město úplně nejvýhodnější,“ uvedl mluvčí TPCA Radek Kňava. Automobilka se podle něj snaží pomáhat městu ve zprostředkování komunikace s potenciálními investory.
Pro zadlužený Kolín je prodej pozemků v zóně důležitý. Hospodaření města dlouhodobě zatěžuje obří dluh, který vznikl při budování zóny a bytů pro TPCA. Závazky ke konci loňského roku představovaly bez úroků kolem 800 mil. korun. Bývalé vedení radnice počítalo s pomocí vlády, kterou mělo údajně přislíbenou. Pomoc však nepřišla a závazky zůstaly městu.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Logistika č. 2/2025





