Z celkové částky má na účty státu proudit 80 mld. z kohezních fondů, dalších asi 20 mld. korun Česko pravděpodobně získá prostřednictvím programu CEF (Connecting European Facility). Částka z CEF ale zatím není definitivní, jde pouze o odhad ministerstva. Většina prostředků připadne podobně jako v předchozím sedmiletém rozpočtovém období na Operační fond doprava.

V novém období bude ministerstvo dopravy preferovat menší množství větších stavebních projektů. „Administrace je stejná, má-li projekt objem 3 mld. nebo 30 mil.,“ řekl Stanjura. Při menším počtu projektů je podle něj daleko jednodušší vyhnout se chybám v přípravě, čímž se infrastrukturní výstavba urychlí.

Čerpání evropských peněz si vyžádá spolufinancování z národních zdrojů. „U obou programů přispívá EU do výše 70 % a zbytek musí být pokrytý ze státních peněz,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Minimální roční rozpočet fondu dopravy by při zachování peněz pro spolufinancování evropských programů a při zachování prostředků na opravy a údržbu komunikací měl podle něho dosahovat minimálně 46 mld. korun. Jde ale o minimalistickou verzi rozpočtu, který nepočítá s jakoukoliv výstavbou financovanou čistě z národních zdrojů, dodal.

Takovému scénáři chce ministr Stanjura zabránit. Podle něj je potřeba lobovat pro navýšení prostředků, které mají do rozvoje infrastruktury směřovat. Rozvoj a údržba infrastruktury jsou v ČR v posledních letech totiž podfinancované. Letos například fond dopravy pracuje se 64,5 mld. korun, v roce 2010 ale hospodařil se zhruba 96 mld. Kč.

Mezi prioritní silniční stavby, které by se měly po roce 2014 uskutečnit, zařadil ministr dostavbu dálnice D11, obchvat Českých Budějovic a dokončení dálnice D1 v okolí Přerova. V oblasti železničních staveb jsou prioritou ministerstva modernizace III. a IV. tranzitního koridoru a významných uzlů na I. koridoru.

V současném Operačním programu doprava (OPD I.) je pro dopravní stavby v tuzemsku určeno k čerpání 147 mld. Kč. Je ale otázkou, zda se všechny prostředky podaří vyčerpat. Evropské peníze z tohoto období je totiž možné použít pouze na stavby, které budou dokončeny do roku 2015. Ministerstvo dopravy stále věří, že z přislíbených peněz nebude muset nic vracet. Ke konci loňského roku se z OPD podařilo vyčerpat 43 mld. korun.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-59526290-na-dopravni-stavby-prijde-po-roce-2014-z-eu-priblizne-100-mld-korun