Z celkové částky má na účty státu proudit 80 mld. z kohezních fondů, dalších asi 20 mld. korun Česko pravděpodobně získá prostřednictvím programu CEF (Connecting European Facility). Částka z CEF ale zatím není definitivní, jde pouze o odhad ministerstva. Většina prostředků připadne podobně jako v předchozím sedmiletém rozpočtovém období na Operační fond doprava.
V novém období bude ministerstvo dopravy preferovat menší množství větších stavebních projektů. „Administrace je stejná, má-li projekt objem 3 mld. nebo 30 mil.,“ řekl Stanjura. Při menším počtu projektů je podle něj daleko jednodušší vyhnout se chybám v přípravě, čímž se infrastrukturní výstavba urychlí.
Čerpání evropských peněz si vyžádá spolufinancování z národních zdrojů. „U obou programů přispívá EU do výše 70 % a zbytek musí být pokrytý ze státních peněz,“ uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Minimální roční rozpočet fondu dopravy by při zachování peněz pro spolufinancování evropských programů a při zachování prostředků na opravy a údržbu komunikací měl podle něho dosahovat minimálně 46 mld. korun. Jde ale o minimalistickou verzi rozpočtu, který nepočítá s jakoukoliv výstavbou financovanou čistě z národních zdrojů, dodal.
Takovému scénáři chce ministr Stanjura zabránit. Podle něj je potřeba lobovat pro navýšení prostředků, které mají do rozvoje infrastruktury směřovat. Rozvoj a údržba infrastruktury jsou v ČR v posledních letech totiž podfinancované. Letos například fond dopravy pracuje se 64,5 mld. korun, v roce 2010 ale hospodařil se zhruba 96 mld. Kč.
Mezi prioritní silniční stavby, které by se měly po roce 2014 uskutečnit, zařadil ministr dostavbu dálnice D11, obchvat Českých Budějovic a dokončení dálnice D1 v okolí Přerova. V oblasti železničních staveb jsou prioritou ministerstva modernizace III. a IV. tranzitního koridoru a významných uzlů na I. koridoru.
V současném Operačním programu doprava (OPD I.) je pro dopravní stavby v tuzemsku určeno k čerpání 147 mld. Kč. Je ale otázkou, zda se všechny prostředky podaří vyčerpat. Evropské peníze z tohoto období je totiž možné použít pouze na stavby, které budou dokončeny do roku 2015. Ministerstvo dopravy stále věří, že z přislíbených peněz nebude muset nic vracet. Ke konci loňského roku se z OPD podařilo vyčerpat 43 mld. korun.