České dráhy si LeasePlan zvolily ve čtyřkolovém výběrovém řízení, do nějž se přihlásilo sedm předních leasingových společností. V kategorii osobních aut doporučil leasingová společnost Českým drahám vozidla značky Škoda, v oblasti užitkových vozů pak Ford Connect a Ford Transit.
Vozy budou spravovány prostřednictvím operativního full service leasingu, jehož podstata spočívá v tom, že dodavatel na sebe převezme kompletní starost o autopark klienta. Ten mu za objednané služby platí fixní měsíční splátku. Po vypršení leasingového cyklu zákazník vrátí vozy dodavateli a obvykle je nahradí novými. Podmínkou Českých drah přitom bylo, aby byla vítězná firma schopna zajistit stejnou kvalitu služeb v různých regionech České republiky. V zadání výběrového řízení uvedly 48 předpokládaných míst provozování vozidel.
„Veřejný sektor v České republice byl dosud k nabídkám poskytovatelů operativního leasingu zdrženlivý. Na vyspělých západních trzích jde přitom o produkt, který tato sféra využívá naprosto běžně. Věříme, že kontrakt s Českými drahami bude dalším důležitým impulzem i pro jiné akciové společnosti vlastněné státem. Operativní leasing jim totiž umožní efektivnější správu autoparků, což by je mohlo zaujmout zvláště v souvislosti s dnešním stavem veřejných financí,“ říká generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Jaromír Hájek.
Operativní leasing využila i Česká pošta
Pro obnovu vozového parku za pomoci operativního leasigu se rozhodla také Česká pošta. Do flotily podniku od května přibude 121 vozidel VW Caddy, 391 vozidel Fiat Doblo a 32 velkých dodávek do 3,5 tuny Fiat Ducato. Celková hodnota zakázky, jejímiž dodavateli jsou ALD Automotive a ČSOB Leasing, činila přes 174 mil. korun. V současné chvíli je vypsáno dalších pět veřejných zakázek na nákup různých typů aut v hodnotě více než 420 mil. korun.
„Zejména lehká užitková vozidla se nově pořizují formou operativního leasingu na dobu pěti let. Uzavírané smlouvy zahrnují i asistenční služby, což umožní utlumit interní servisní údržbu, která se naopak zkvalitní u velkých nákladních vozidel. Ta nadále nakupuje Pošta do osobního vlastnictví, s předpokládanou obměnou v horizontu sedmi let,“ uvedla tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová.
Operativní leasing u nás získává na popularitě a jeho podíl na celkovém lesingovém trhu narůstá. Zatímco v roce 2005 činil podle údajů České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v podnikatelské sféře 12 %, v roce 2011 to bylo 33 % a loni už dosáhl úrovně 43,5 %. Na operativní leasing bylo v uplynulém roce uzavřeno o 9636 smluv více než na finanční leasing.
Celkově ale leasing meziročně poklesl o více než 10 %, podnikatelské úvěry naopak zaznamenaly nárůst o 6,8 %. V roce 2012 poskytly členské společnosti ČLFA podnikové klientele na její investice 36,8 mld. korun prostřednictvím leasingu a 32,9 mld. korun prostřednictvím podnikatelských úvěrů.
„V západní Evropě je podíl operativního leasingu větší než v České republice. Náš trh se vyvíjí směrem k západní Evropě, takže lze očekávat, že podíl operativního leasingu nadále poroste i u nás. Zvýšený zájem pozorujeme zejména v období po finanční krizi počínaje rokem 2009, což je vyvoláno i tím, že podniky preferují menší investiční zátěž a současně poptávají více sofistikované a nákladově optimalizované služby,“ říká Libor Bosák, generální ředitel a předseda představenstva společnosti ČSOB Leasing. Do budoucna pak očekává, že se doprovodné služby stanou součástí všech finančních produktů na našem trhu, včetně těch tradičních.