Zvýšení slev na poplatcích za použití kolejí z 15 na 50 % oznámil koncem února ministr dopravy Zbyněk Stanjura s tím, že slevy mají začít platit od začátku března. Cílem je, aby jednotlivé přepravy zůstaly na železnici. Jednotlivé zakázky v Česku po železnici vozí téměř výhradně ČD Cargo, které si dlouhodobě stěžuje, že jsou pro národního dopravce ztrátové.
AWT se podle ředitele vnějších vztahů Petra Jonáka obává vágní nebo zcela chybějící definice jednotlivých kusových zásilek. To by v praxi mohlo vést k tomu, že různí dopravci budou za stejné nákladní vlaky platit různě vysoké poplatky za užití kolejí.
Změna se navíc udála narychlo a nebyla oznámena s ročním předstihem. Dopravci tak už mají v jízdním řádu požádáno o přidělení přepravních kapacit na kolejích, dodal Jonák a zopakoval, že cílem AWT není napadat deklarovanou snahu ministerstva o zatraktivnění kusových zásilek i pro soukromé dopravce.
„Jde o komplikované řízení; počítáme, že tam bude kolem 75 až 80 účastníků,“ uvedl Kodym. Podle něj se k řízení mohou vyjadřovat všichni tuzemští železniční dopravci a není možné vyloučit odvolání některého z účastníků, ať už úřad zavedení slev potvrdí, zruší nebo změní.
Podobný případ neřeší Drážní úřad poprvé. Letos v lednu například skončil rok trvající spor o platnost ceníků, kterými Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zdražila poplatky pro dopravce od loňského ledna. Ty kvůli nedodržení roční lhůty Drážní úřad loni v březnu zrušil a teprve po dalších deseti měsících potvrdilo rozhodnutí ministerstvo dopravy, které v těchto případech funguje jako odvolací orgán.