Projekty reagují na zálibu Čechů v osobním odběru zboží zakoupeného na internetu. Tento způsob doručení preferuje víc než polovina nakupujících na internetu.

Do konce roku se má síť „almar“ rozšířit o sto míst po celé ČR. „Klient si balíček vyzvedne, kdy chce, a v místě, které mu vyhovuje,“ uvedl zakladatel projektu Tomáš Čupr. Zákazník je o doručení zboží informován SMS, ve které obdrží PIN kód potřebný pro vyzvednutí zboží.

Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jana Vetyšky bude zajímavé sledovat, jak si služba povede u konzervativních českých zákazníků. „Já osobně se domnívám, že podobně jako nové platební metody stále zůstávají ve stínu nejpopulárnější dobírky, bude i tento způsob doručení získávat svojí popularitu mezi zákazníky zvolna. Myslím, že i nadále bude platit jako nejpopulárnější doručení zboží, mimo osobní odběr přímo u prodejce, kombinace České pošty s platbou na dobírku," řekl ČTK Vetyška.

„Úspěch této služby bude záviset především na tom, kolik e-shopů bude službu reálně využívat. Největší překážkou mohou být omezené rozměry zásilek. Klíčové také bude zvládnutí veškerých logistických procesů,“ dodal Kamil Demuth ze srovnávače cen Heureka.cz.

Poštovní balíkomaty až ke konci roku

V poslední době oznámila start podobné služby také Česká pošta, po pilotním provozu v Praze ale projekt nabral zpoždění. Podnik spustí svůj první balíkomaty v posledním čtvrtletí letošního roku. Zatím jich bude deset. „Instalovány budou v Praze, Strakonicích, Českých Budějovicích a Prostějově,“ uvedla mluvčí pošty Marta Selicharová. Do konce roku 2014 by pošta chtěla zprovoznit až 150 balíkomatů.

Balíky takto zasílané budou omezeny maximálním rozměrem 58 x 52 x 65 cm, nosnost schránky bude 20 kg. Balíkomaty nebudou určeny jen pro vyzvedávání zboží objednaného z e-shopu, ale může je využít každý. „Jejich velkou výhodou je, že fungují 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Balíkomaty mají jednoduché a rychlé ovládaní a umožňují i výběr zásilky na dobírku,“ dodala Selicharová. Cena za vyzvednutí z balíkomatu bude stejná jako u produktu „Na poštu“. V závislosti na váze zasílaného zboží se bude pohybovat od 94 do 106 Kč.

Schránky jsou oblíbené v Polsku a v Estonsku

Jako první ale přišla do ČR s konceptem doručování zásilek do samoobslužných boxů skupina Integer.pl, jejíž dceřiná firma InPost je největším soukromým poštovním operátorem v Polsku. Společnost již před tím nainstalovala desítky samoobslužných schránek na Slovensku v obchodech maloobchodních řetězců Kaufland, Lidl a Tesco. U nás chce zavést asi 100 schránek nazvaných easyPack v 17 městech.

Zákazníci si zatím pomocí Kouzelné almary mohou objednat zboží jen z několika slevových serverů a e-shopů. „Naším cílem je do konce roku do projektu zahrnout většinu českých e-shopů," uvedl Čupr.

Jednou z výhod nové služby je cena. Doručení zboží přes Kouzelnou almaru vyjde na 59 korun. Ceny za poštovné se ve většině e-shopů pohybují od 75 do 130 korun, některé ale nabízejí dopravu u dražšího zboží zdarma. Osobní vyzvednutí zboží je v řadě českých e-shopů zdarma, část jich ho ale již zpoplatnila částkami v řádu desítek korun.

Služba samoobslužných schránek úspěšně funguje v zahraničí. Například v Polsku mají na balíkovém trhu čtvrtinový podíl, v Estonsku dokonce poloviční. Ve Spojených státech testuje Amazon ve spolupráci s retailovou sítí 7-Elevens koncept Amazon Locker. V Kanadě fungují společnosti jako BufferBox nebo Kinek, které se zaměřují výhradně na zavádění a rozšiřování sítí schránek pro osobní flexibilní výběr zásilek.

Související