Podle tajemníka Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Jiřího Astera je problémem způsob rekonstrukce, kdy si stavební firma postavila do řeky příjezdovou cestu. Tím se tok Labe koncentroval pouze do jednoho místa a lodě se proti proudu vlastní silou nedostanou. Začátkem ledna, kdy se tyto problémy objevily, platil přetahování lodí remorkérem Metrostav. Po zhruba dvou týdnech platit přestal, dodal Hradský.

Podle Státní plavební správy mohl problém vzniknout nedodržením správných stavebních postupů. „Domníváme se, že nebyl kompletně odtěžen materiál, který jsme požadovali, aby odtěžen byl, aby nevznikla plavební úžina," řekl ČTK ředitel Statní plavební správy Jaromír Kalousek.

Stavební firma trvá na tom, že stavbu provádí přesně podle schváleného projektu. Ten podle mluvčího Františka Poláka s komplikacemi pro lodní dopravu do jisté míry počítal. Přípřež ale podle něj firma dopravcům proplácet nebude, protože v ničem nepochybila a na stavbu má platné povolení. Vinu za současný stav odmítá i investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty. I ta má podle mluvčího Jakuba Ptačinského všechna povolení v pořádku.

Jestli je skutečně chyba na straně Metrostavu má podle plavební správy prokázat měření hloubky, které v příštím týdnu provede Povodí Labe. Údajné zbytky hráze by se totiž měly nacházet pod hladinou, což prošetření komplikuje.

Zbytky hráze pod vodní hladinou pořád jsou, což mají dokládat peřeje, které dříve v místě nebyly, uvedl Hradský. Stavební firma podle něj materiál odtěžila jen částečně, což ale říčnímu provozu neumožnilo vrátit se k původnímu stavu. Otázkou podle Hradského je, zda je za současný stav odpovědný Metrostav, nebo pochybila Státní plavební správa, která nedostatečně vyhodnotila vliv stavby na provoz a bezpečnost plavby.

Související