Mýtné na Slovensku platí vozidla s hmotností nad 3,5 tuny za přejezd po dálnicích, rychlostních silnicích a po vybraných úsecích silnic první třídy. Celková délka zpoplatněných komunikací přesahuje 2000 km. Většinu tvoří právě silnice první třídy. Z celkové délky 3312 km tohoto typu vozovek, které obvykle spojují větší města, nyní podléhá mýtnému 1414 km silnic.

Národní dálniční společnost uvedla, že mýtné rozšíří kvůli tomu, že nákladní auta přetěžují ostatní silnice, když se řidiči snaží vyhnout placeným úsekům. Změna si vyžádá kromě jiného úpravu příslušné vyhlášky a mýtné infrastruktury, která je postavena na satelitní technologii. Přesný termín rozšíření mýtného zatím není znám.

Zpoplatnění nových úseků silnic patrně zvýší příjmy státu z mýtného, přilepšit by si ale mohl i provozovatel mýtného systému, společnost SkyToll, kterou ovládá český podnikatel Petr Syrovátko. Sazby mýtného za jízdu po silnicích první kategorie na Slovensku se pohybují zhruba od 2 do 19 eurocentů (0,5 až 4,90 Kč) za kilometr, a to v závislosti na typu vozidla, jeho hmotnosti a emisní třídě. Loni dopravci zaplatili v zemi na mýtném 155,5 mil. eur (4 mld. korun).

Slovenské ministerstvo dopravy po stížnostech samosprávy kvůli náporu kamionů na regionálních silnicích původně zvažovalo, že těžkým nákladním vozům plošně zakáže tranzit po silnicích druhé a třetí třídy. Od tohoto záměru však úřad upustil.

Související