Největší rejdařská společnost světa – dánský Maersk Line – uvede do provozu loď třídy Triple-E, první z nových největších kontejnerových lodí světa. Plavidlo má začít operovat na trase AE 10 mezi Čínou a severní Evropou. Cestu mezi Šanghají a Rotterdamem by mělo zvládnout za 23 dnů. Finální podoba pravidelné trasy ale nebyla ještě pevně stanovena, nicméně toto, i dalších 19 objednaných kousků by mělo plout především mezi hlavními čínskými přístavy, jihovýchodní Asií a Evropou.

Nový typ lodě staví firma Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering v Jižní Koreji. Plavidlo je 400 m dlouhé, 59 m široké a 73 m vysoké, čímž o 3 m překročí délku i šířku v současnosti největších kontejnerových lodí třídy E, které rovněž provozuje Maersk Line.

Zatímco největší kontejnerové lodě měly ještě v roce 1996 kapacitu 7100 TEU a současné mohou převážet něco přes 15 tis. TEU, třída Triple-E bude mít kapacitu až 18 tis. TEU.

Tři „éčka“ postihují tři hlavní atributy: Economy of Scale, Energy Efficiency a Environmentally Improved. Především efektivní provoz je podstatným zlepšením oproti stávajícím plavidlům. Vedle rozšíření přepravní kapacity mají mít tyto plavidla až o 20 % nižší spotřebu paliva oproti třídě E a mají vypouštět až o 50 % méně emisí CO2 na kontejner ve srovnání s průměrem na námořní trase Asie-Evropa.

Nové lodě budou mít oproti starší třídě E jiný tvaru trupu, který je projektován na pomalejší rychlosti – spodek plavidla bude více hranatý, což umožní v trupu lodi převážet více nákladu. Motor je navíc energeticky úspornější - pracuje při nižších otáčkách a používá větší lodní šroub než stávající kontejnerové lodě.

Společnost Maersk Line do budoucna plánuje, že bude staré lodě nahrazovat dalšími stroji třídy Triple-E. Výrobce má od ní v současnosti zakázku na 20 plavidel.

roub

Korejský výrobce staví ve svých docích tři lodě najednou. Plavidla se skládají ze 425 kusů, které se spojují podobně jako puzzle. Celý proces od výroby prvních částí až po spuštění na vodu trvá 375 dnů. V první fázi vyrábějí různé subdodavatelské firmy z Koreje a Číny všechny součásti skládačky. V druhé fázi se pak tyto bloky dávají dohromady. Nakonec se loď testuje v docích a následně na moři.

Vzhledem ke svým parametrům se lodě třídy Triple-E dostanou pouze do největších přístavů světa a i v nich se musejí učinit některá opatření. Stohy kontejnerů mohou dosáhnout výšky až 69 m, čemuž se musí uzpůsobit manipulační technika. Například ve španělském Algeciras instalovali čtyři nové vysoké portálové jeřáby, někde je nutné navíc prohloubit dno. Obsluha v přístavech musí také projít speciálním školením.

(Prohlédněte si v sekci "video", jak probíhala stavba lodi)

Související