„Jsme rádi, že se můžeme již šestnáctým rokem podílet oceněním Exportní cena DHL UniCredit na podpoře a zviditelnění úspěchů českých exportních firem. Během historie naší ceny jsme se mohli přesvědčit, že čeští exportéři se opravdu mají čím pochlubit a svými úspěchy mohou motivovat další střední a malé společnosti v České republice. Naše podpora českého exportu se setkala s velmi pozitivním ohlasem i v ostatních evropských zemích, kde uvažují o zavedení podobných prestižních ocenění,“ uvedl Luděk Drnec, nově jmenovaný obchodní ředitel DHL Express pro CZ a střední Evropu.
Firmy soutěží ve čtyřech hlavních kategoriích, a to: Středně velká společnost, Malá společnost, Exportér teritoria a Exportér regionu (detaily viz. níže).
„Do zemí Visegrádu směřuje asi desetina českého exportu a se všemi členskými zeměmi máme dlouhodobě aktivní obchodní bilanci. Zejména Slovensko a Polsko patří mezi nejvýznamnější obchodní partnery České republiky a vzájemná obchodní výměna bude nepochybně dále růst. Exportéři se dnes často obracejí na východní trhy a hledají tam příležitost pro nový růst, středoevropský region však zůstává perspektivní díky teritoriální i kulturní blízkosti a rozhodně se vyplatí hledat nové příležitosti pro vývoz i zde,” říká Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank.
Hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (rok 2011 a rok 2012) a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži.
„Jako odborný garant se Coface účastní výběru a oslovení malých a středních exportérů pro dnes již tradiční ocenění dynamiky jejich růstu exportu. V roce 2013 zatím pokračuje nejdelší recese naší ekonomiky, a to i proto, že export nestíhá dorovnávat pokles ostatních složek tvorby HDP. Exportéři nyní narážejí na nedostatečnou poptávku v zemích EU, kam dlouhodobě směřuje až 85 % vývozu. Je na místě se ptát, kdo bude schopen vykázat v letošním roce nárůst exportu, aby se v této soutěži umístil na prvních místech. Zajímavé bude rovněž slyšet, zda půjde o tradiční exportní obory, země apod.,“ sdělil Martin Růžička, country manager Coface.
Soutěžní kategorie:
Malá společnost – kategorie je určena malým firmám s maximálním počtem
50 zaměstnanců a obratem do 300 mil. korun. Podíl zahraničního vlastníka ve firmě nesmí přesáhnout 49 %, objem exportu v roce 2011 musel být minimálně 100 tis. korun a další podmínkou je, že společnost vznikla před 1. lednem 2011.
Středně velká společnost - kategorie je určena středně velkým firmám s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 mld. korun. Ani zde nesmí podíl zahraničního vlastníka společnosti přesáhnout 49 %, objem exportu musel v roce 2011 činit minimálně 100 tisíc korun a datum vzniku společnosti musí předcházet 1. lednu 2011.
Exportér regionu – kategorie vybírá nejúspěšnějšího exportéra z malých a středních společností se sídlem ve vybraném kraji, pro letošní rok je to Liberecký kraj.
Exportér teritoria – kategorie vybírá nejúspěšnějšího exportéra z malých a středních společností podle váženého nárůstu jejich exportu do vybraného teritoria, pro letošní rok jsou to země Visegrádské čtyřky (Česko, Maďarsko, Polsko, Slovensko)
Nejúspěšnější klient CzechTrade
Nejúspěšnější klient CzechTrade z Jihomoravského kraje
Více informací o soutěži naleznete na www.exportnicena.cz. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 25. listopadu 2013 v panoramatickém sále ZOOM v Kongresovém paláci v Praze.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





