„Jsme rádi, že se můžeme již šestnáctým rokem podílet oceněním Exportní cena DHL UniCredit na podpoře a zviditelnění úspěchů českých exportních firem. Během historie naší ceny jsme se mohli přesvědčit, že čeští exportéři se opravdu mají čím pochlubit a svými úspěchy mohou motivovat další střední a malé společnosti v České republice. Naše podpora českého exportu se setkala s velmi pozitivním ohlasem i v ostatních evropských zemích, kde uvažují o zavedení podobných prestižních ocenění,“ uvedl Luděk Drnec, nově jmenovaný obchodní ředitel DHL Express pro CZ a střední Evropu.

Firmy soutěží ve čtyřech hlavních kategoriích, a to: Středně velká společnost, Malá společnost, Exportér teritoria a Exportér regionu (detaily viz. níže).

„Do zemí Visegrádu směřuje asi desetina českého exportu a se všemi členskými zeměmi máme dlouhodobě aktivní obchodní bilanci. Zejména Slovensko a Polsko patří mezi nejvýznamnější obchodní partnery České republiky a vzájemná obchodní výměna bude nepochybně dále růst. Exportéři se dnes často obracejí na východní trhy a hledají tam příležitost pro nový růst, středoevropský region však zůstává perspektivní díky teritoriální i kulturní blízkosti a rozhodně se vyplatí hledat nové příležitosti pro vývoz i zde,” říká Tomáš Hron, ředitel Global Transaction Banking UniCredit Bank.

Hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (rok 2011 a rok 2012) a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži.

„Jako odborný garant se Coface účastní výběru a oslovení malých a středních exportérů pro dnes již tradiční ocenění dynamiky jejich růstu exportu. V roce 2013 zatím pokračuje nejdelší recese naší ekonomiky, a to i proto, že export nestíhá dorovnávat pokles ostatních složek tvorby HDP. Exportéři nyní narážejí na nedostatečnou poptávku v zemích EU, kam dlouhodobě směřuje až 85 % vývozu. Je na místě se ptát, kdo bude schopen vykázat v letošním roce nárůst exportu, aby se v této soutěži umístil na prvních místech. Zajímavé bude rovněž slyšet, zda půjde o tradiční exportní obory, země apod.,“ sdělil Martin Růžička, country manager Coface.

Soutěžní kategorie:

Malá společnost – kategorie je určena malým firmám s maximálním počtem
50 zaměstnanců a obratem do 300 mil. korun. Podíl zahraničního vlastníka ve firmě nesmí přesáhnout 49 %, objem exportu v roce 2011 musel být minimálně 100 tis. korun a další podmínkou je, že společnost vznikla před 1. lednem 2011.

Středně velká společnost - kategorie je určena středně velkým firmám s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 mld. korun. Ani zde nesmí podíl zahraničního vlastníka společnosti přesáhnout 49 %, objem exportu musel v roce 2011 činit minimálně 100 tisíc korun a datum vzniku společnosti musí předcházet 1. lednu 2011.

Exportér regionu – kategorie vybírá nejúspěšnějšího exportéra z malých a středních společností se sídlem ve vybraném kraji, pro letošní rok je to Liberecký kraj.

Exportér teritoria – kategorie vybírá nejúspěšnějšího exportéra z malých a středních společností podle váženého nárůstu jejich exportu do vybraného teritoria, pro letošní rok jsou to země Visegrádské čtyřky (Česko, Maďarsko, Polsko, Slovensko)

Nejúspěšnější klient CzechTrade

Nejúspěšnější klient CzechTrade z Jihomoravského kraje

Více informací o soutěži naleznete na www.exportnicena.cz. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 25. listopadu 2013 v panoramatickém sále ZOOM v Kongresovém paláci v Praze.

Související