Pošty se v současnosti v mnoha zemích potýkají s problémy a někde bojují o holé přežití: na trhu totiž přibývá konkurence a navíc zásilek ubývá. Týká se to hlavně dopisů, které nahrazuje elektronická pošta, méně potom balíků, kterých zase vzhledem k rostoucí oblibě nakupování přes internet přibývá.

Velká Británie se třeba nyní připravuje na to, že se zcela zbaví zasílání dopisů a prodá svoji poštovní společnost Royal Mail, jejíž kořeny sahají téměř 500 let zpátky do doby panování Jindřicha VIII. Také americká poštovní společnost U.S. Postal Service (USPS), která dodává zhruba 40 % celosvětových poštovních zásilek, šetří, kde se dá. Loni totiž přepravila 160 mld. kusů zásilek oproti 212 mld. v roce 2007 a tržby jí stále klesají.

Schránky na vyzvedávání?

Právě šetření přitom paradoxně může znamenat, že poštovní schránky, které lidé používají už přes tři staletí, čeká rozkvět. Pošty si spočítaly, že se jim nevyplatí doručovat zásilky až do domu, jak je nyní běžné. Musí pak totiž platit armádu doručovatelů, kteří obcházejí adresáty i v těch nejzapadlejších místech. Chce proto lidi přimět, aby si své zásilky vyzvedávali sami - v doručovacích schránkách.

Už teď musí každý vyrazit ke schránce či na poštu, když chce nějaký balík či dopis poslat, ačkoli doručené zásilky si většinou vyzvedne pohodlně u vchodu do domu. Tohle pohodlí ale může pro stamiliony lidí po celém světě brzy skončit.

„Chystáme se na centrální doručování, rozšíříme ho po celé zemi - nebudeme na to nijak tlačit, ale chceme v tom pokročit,“ oznámil letos šéf americké pošty Patrick Donahoe úmysl obsluhovat jen hromadné schránky. Toto rozhodnutí podle všeho znamená, že postupně bude ubývat klasických pošťáků až do chvíle, kdy už téměř žádní nebudou potřeba.

Vznik doručovacích schránek přitom může poštám pomoci dostat se do černých čísel: třeba právě USPS utratí ročně za doručování do 150 mil. soukromých schránek 25 mld. dolarů. Po celém světě chodí doručovatelé se zásilkami až do domu zhruba k 94 % lidí, konstatovala loňská zpráva o budoucnosti poštovních služeb skupiny G20.

Méně dopisů

To je ale jen jedna z možností, jak zachránit klasické poštovní služby. Na druhou stranu poštovních schránek může i ubývat. Lidé posílají papírové dopisy čím dál méně a dávají přednost e-mailu, sms či mms zprávám. V Británii například listovních zásilek za posledních pět let ubylo o čtvrtinu, francouzská La Poste odhaduje, že do roku 2015 bude objem zaslaných dopisů zhruba o 30 % nižší než v roce 2008. Pošta v Japonsku přepravila loni o 13 % méně dopisů než před čtyřmi lety, v Dánsku se objem zaslaných dopisů loni snížil o 12 %.

Klesající trend, co se týče počtu dopisů, kopíruje i Česko: počet doručovaných psaní se loni snížil zhruba o 12 % na 490 mil. Ještě v roce 2009 to přitom bylo 658 mil. a v roce 2007 dokonce 904 mil.

Související