Celkové náklady na projekt se odhadují na 6 mld. eur (asi 156 mld. Kč), definitivní částku ale ještě bude třeba upřesnit, informovala rakouská agentura APA. Cílem je spojit střední Evropu s trhy na Dálném východě, včetně ruského Vladivostoku a čínské Šanghaje.
Nyní se vypracuje studie proveditelnosti a podnikatelský model. Studie by měla být hotova do konce roku 2013. Do poloviny roku 2014 by pak mělo padnout konečné rozhodnutí o projektu, prohlásil ředitel ruských státních železnic Vladimir Jakunin. V projektové studii bude také stanovena přesná částka na projekt.
Ve Vídni se plánuje stavba nákladního terminálu na rozloze zhruba 200 hektarů. Rakousko si z realizace projektu slibuje vytvoření 3000 nových pracovních míst a roční příjmy 120 mil. eur. Rakouské železniční společnosti ÖBB by mohl stoupnout objem přepraveného nákladu ze současných 113 mil. tun o 10 %.
Na Slovensku je podle šéfa železniční společnosti ŽSR Štefana Hlinky v plánu výstavba subterminálu. Předpokládá se podle něj, že země bude mít z výstavby a provozu železniční trati značný prospěch.
Rychlejší, ale dražší
Nákladní doprava mezi Asií a Evropou v současnosti proudí převážně po moři. Lodě převezou náklad na Dálný východ za přibližně 30 dnů. Železnice to zvládne podstatně rychleji, v případě prodloužení širokorozchodných kolejí se doba ještě zkrátí. Podle prvních návrhů by cesta zboží z Vladivostoku Transsibiřskou magistrálou do Moskvy a poté přes Kyjev a Bratislavu do Vídně měla trvat 15 dnů.
Zda se ale železnice stane silným konkurentem pro lodní přepravu, se teprve ukáže. Zatím je přeprava po železnici oproti námořní dopravě podstatně dražší, v poslední době se ale rychle rozvíjí. Jedná se především o převoz kontejnerů s autodíly a elektronikou. Ruské státní železnice v této souvislosti koupily francouzskou logistickou firmu Gefco, která se zaměřuje právě na přepravy pro automobilový průmysl.
Řada evropských dopravních a logistických společností provozuje nyní své pravidelné linky z/do Číny. Využívá se jak klasická severní cesta, tak s rozvojem výroby ve středu země i větev přes Kazachstán.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





