Důvody toho, proč odbyt a tím i tržby českých výrobců kolejových vozidel v poslední době setrvale klesají, jsou ale mnohem hlubší a mají své kořeny v dávnější i nedávné minulosti. Nejzásadnější problém leží již v dobách před rokem 1989, kdy tehdejší tradiční čeští výrobci lokomotiv - ČKD Praha a Škoda Plzeň - beznadějně ztratili kontakt se světovými trendy. Zejména prvně jmenovanou společnost zcela zadusila hromadná produkce posunovacích lokomotiv typu ČME 3, které byly bez jakékoli inovace a modernizace vyráběny v počtech několika tisíc kusů v letech 1963 až 1991, a to především pro sovětské železnice (SŽD), v menších počtech pak pro tehdejší ČSD a několik dalších odběratelů (což je v tehdejších ekonomicko-politických souvislostech mnohem vhodnější pojem než výraz zákazník). Kromě technického zastarání výroby došlo k úplné finanční devastaci podniku, a to samozřejmě z důvodu nastavení ekonomických a platebních podmínek v rámci tehdejší RVHP, zcela jednoznačně zvýhodňující Sovětský svaz.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později