Důvody toho, proč odbyt a tím i tržby českých výrobců kolejových vozidel v poslední době setrvale klesají, jsou ale mnohem hlubší a mají své kořeny v dávnější i nedávné minulosti. Nejzásadnější problém leží již v dobách před rokem 1989, kdy tehdejší tradiční čeští výrobci lokomotiv - ČKD Praha a Škoda Plzeň - beznadějně ztratili kontakt se světovými trendy. Zejména prvně jmenovanou společnost zcela zadusila hromadná produkce posunovacích lokomotiv typu ČME 3, které byly bez jakékoli inovace a modernizace vyráběny v počtech několika tisíc kusů v letech 1963 až 1991, a to především pro sovětské železnice (SŽD), v menších počtech pak pro tehdejší ČSD a několik dalších odběratelů (což je v tehdejších ekonomicko-politických souvislostech mnohem vhodnější pojem než výraz zákazník). Kromě technického zastarání výroby došlo k úplné finanční devastaci podniku, a to samozřejmě z důvodu nastavení ekonomických a platebních podmínek v rámci tehdejší RVHP, zcela jednoznačně zvýhodňující Sovětský svaz.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Logistika č. 2/2025





