V období let 2009 až 2012 rostl trh e-commerce v Číně v průměru o 71 % a do roku 2015 má podle odhadů Bain & Co. stoupnout na 3,3 bil. jüanů (10,4 bil. Kč). V Americe rostl v období 2009 až 2012 pouze o 13 %. Loni Číňané utratili za nákupy přes internet 212,4 mld. dolarů (4,1 bil. Kč), Američané 228,7 mld. dolarů.

Změna nákupních zvyklostí v Číně přichází v době, kdy téměř polovina z 1,3 mld. obyvatel země má přímé napojení na internet. Zhruba 80 % obyvatel pak vlastní chytrý telefon nebo tablet. Mnoho čínských společností, které provozovaly běžné prodejny, muselo proto přepracovat své strategie, aby mohly konkurovat internetovým obchodům.

„Je to obrovská změna. Prostě to znamená, že musíte být na internetu, ať chcete nebo ne," uvedl spoluautor zprávy Bain & Co. Serge Hoffman. „Ať jste internetový nebo neinternetový hráč, musíte mít výmluvnou a důvěryhodnou prezentaci na internetu."

Největším hráčem na trhu e-commerce v Číně je skupina Alibaba. Její stránky Taobao pro prodej přímo mezi lidmi je desátou nejnavštěvovanější stránkou na světě. K dalším velkým hráčům patří třeba 360Buy Jingdong.

Velkou překážkou v dalším rozvoji elektronického obchodování v Číně však je logistika. Alibaba nyní spolupracuje s čínskými logistickými společnostmi na zlepšení celonárodní infrastruktury a doručovací sítě, napsala agentura Reuters.

Související