Pireus je jeden z nejrušnějších turistických přístavů v Evropě. Každoročně odbaví kolem 20 mil. cestujících, kteří tudy míří na řecké ostrovy a zpět na pevninu. Přístav chce nyní posílit své aktivity v rámci nákladní dopravy a stát se vstupní branou do regionu pro čínské zboží.

Cosco podle podmínek dohody utratí v dalších sedmi letech 230 mil. eur (zhruba 5,9 mld. korun) na zvýšení nákladní kapacity přístavu o dvě třetiny. Výměnou nebude muset platit přístavu poplatky.

Od této povinnosti má být osvobozena do doby, než se skomírající řecká ekonomika vrátí na úroveň před vypuknutím dluhové krize, „plus 2 % každý rok“, napsal s odvoláním na řecké činitele Reuters. Z prognóz vývoje řecké ekonomiky vyplývá, že platit poplatky rejdařská společnost opět začne až po roce 2020. Ušetří tak nejméně 250 mil. eur.

Dohoda by mohla podpořit řecký privatizační program. Rozprodej státního majetku je pro zadlužené Atény důležitý proto, aby mohly plnit podmínky záchranného programu dohodnutého s mezinárodními věřiteli. Domácí ekonomika je dlouhodobě v recesi a zahraniční investoři jsou v souvislosti s možnými investicemi v zemi opatrní.

Související