Vláda již v červenci uvedla, že zaměstnanci obdrží zhruba 10 % akcií společnosti. Zbytek má být nabídnut institucionálním investorům a veřejnosti. Jediným omezením pro veřejnost je, že musí nakoupit akcie za nejméně 750 liber (23 tis. Kč). Další akcie si budou moci koupit i zaměstnanci, u kterých je minimální částka omezena na 500 liber.
Proti privatizaci je však odborový svaz pošty CWU, který hrozí stávkou. Obává se, že privatizace způsobí propouštění a zpomalení růstu mezd a omezí některé služby. Royal Mail má zhruba 150 tis. zaměstnanců.
Podle analytiků by privatizace mohla ohodnotit společnost na 2 až 3 mld. liber (61,3 mld. až 92 mld. Kč). Příjmy společnosti v loňském fiskálním roce, který skončil v březnu, činily více než 9 mld. liber a zisk 324 mil. liber před zdaněním. Firmě pomohla přeprava balíků, která výrazně roste díky internetovému prodeji. Naopak přeprava listovních zásilek klesá.
Poštovní pobočky zůstávají ve vlastnictví státu
Royal Mail třídí a dodává dopisy a balíky. Její součástí není národní síť poštovních poboček Post Office, která nabízí poštovní, finanční a další služby. Firma Post Office je samostatná s nezávislým vedením a není na prodej, připomněla BBC.
Současná privatizace je již čtvrtým pokusem o prodej společnosti. V uplynulých 19 letech všechny pokusy o prodej firmy ztroskotaly kvůli sporům uvnitř vládnoucí většiny, která se bála, že prodej vážené instituce bude mít negativní dopad na stranu ve volbách, napsala agentura Reuters.
Ministr pro obchod a podnikání Michael Fallon uvedl, že privatizace je závěrečným krokem v modernizaci firmy a otvírá dveře novým investicím. Mezi investory je podle něj o akcie firmy dostatečný zájem, což ukazuje, že prodej akcií je správné rozhodnutí.
Historie Royal Mail spadá do roku 1516. Veřejný poštovní úřad pak byl zřízen v roce 1660. První lepicí poštovní známky byly zavedeny v roce 1840.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





