Červencový zhruba 4% meziroční nárůst způsobilo rozdělení svátků. Ty letos vyšly na pátek a sobotu, kdy je provoz obecně slabší, zatímco loni vyšly na čtvrtek a pátek, čímž se počet vytížených dnů v měsíci snížil. V srpnu se už ale v plném rozsahu projevil trend nižších výběrů způsobený slevami pro ekologičtější vozidla splňující emisní normu euro 5 a vyšší. Podíl těchto vozidel podle statistik neustále vzrůstá a nyní dosahuje téměř poloviny všech mýtných výběrů.
Zatímco výběr mýtného v srpnu klesl, množství kilometrů, které kamiony na tuzemských dálnicích ujedou, vzrostlo 2 %. Celkem by se podle odhadů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) mělo na mýtném vybrat zhruba 8 mld. korun proti 8,7 mld. loni.
Nepotvrdily se ale obavy z možného dopadu modernizace dálnice D1 na výběry mýtného. Nejstarší tuzemská dálniční tepna drží na výběrech mýtného 35% podíl a je tak z příjmového hlediska nejvýznamnější komunikací.
„Ze statistik a měření mýtného systému jsme zatím nezaznamenali přeliv kamionové dopravy na alternativní „severní trasu" přes D11 a R35, ani úbytek vybraného mýta na D1," řekl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát provozuje. Podle něj to může být způsobené tím, že oprava komunikace se dosud obešla bez dlouhodobějších přerušení provozu a dlouhých čekání v kolonách.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 km převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregistrováno 650 tis. aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek.