Cena jednotky se totiž podle velmi hrubých odhadů má pohybovat v rozmezí 150 - 650 eur (3855 – 16 705 korun). Zavedení systému má chránit životy řidičů, kteří havarují v neobydlených oblastech a sami si nejsou schopni přivolat pomoc. ČTK to řekl zástupce ředitele odboru kosmických systémů na ministerstvu dopravy Martin Pichl. 

Velký rozdíl v odhadované ceně Pichl přisuzuje tomu, že jediná dostupná studie kalkulovala s cenami pro rok 2010. Spolu s tím, jak se technologie vyvíjí, zároveň klesá i jejich cena. V době, kdy by zavedení eCall mělo být povinné, by ceny mohly klesnout na 150 - 200 eur za jednotku, dodal.

Dosud ale není zavedení systému definitivní. Rozhodovat by o něm měl evropský parlament nejspíše v únoru příštího roku.

Vozidlová jednotka okamžitě po nehodě vysílá nouzový signál na linku 112 a automaticky sděluje místo a čas nehody, typ vozidla, směr jízdy a počet cestujících, načež posádku automaticky spojí s operátorem tísňové linky.

„Jednotka, která jede na místo, předem ví, na jakém vozidle bude zasahovat. Mohou si naplánovat postup, kde a jak budou stříhat, aby se co nejrychleji dokázali k zaklíněnému pasažérovi dostat," popsal výhody chystaného bezpečnostního opatření Jan Urbánek z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru. Podle odhadů by systém v celé EU mohl zachránit až 2500 lidí ročně.

Plané poplachy

I přes tyto nesporné výhody, dosud nejsou ošetřeny všechny problémy, které se zavedením systému vzniknou, upozornil vedoucí lékař výjezdového centra pražské záchranky Ondřej Franěk. Obává se především nárůstu počtu planých poplachů, které podle zkušeností u automatických nouzových systémů tvoří přes 95 % všech hlášení. Kromě automatické funkce, která spustí alarm po vystřelení airbagů, má mít eCall rovněž manuální ovládání prostřednictvím tlačítka na palubní desce.

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři definitivně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí. Zároveň by mělo být jasné, která státní instituce bude udílet certifikáty pro výrobce palubních zařízení.

Na povinnost vybavit vozidla systémem eCall se připravují i tuzemští výrobci aut. „Změny v této oblasti bedlivě sledujeme, a pokud je EU prosadí, dokážeme je v příslušném termínu do vozů dodávat," řekl mluvčí kolínské automobilky TPCA Radek Kňava. Částku, o kterou nová vozidla zdraží, ale zatím výrobce nedokáže specifikovat. Bude záležet na konkrétních technických specifikacích, které bude muset přístroj mít.

Související