DB Schenker zajišťoval všechny fáze přepravy tanku včetně celních služeb. Britský tank měřící 8,5 m s váhou přesahující 49 tun přebrala společnost ve švýcarském městě Sion. Po naložení na speciální nákladní vagón pokračovala neobvyklá zásilka po železnici přes Horní Dvořiště až do Liberce. Odtud pak probíhala přeprava tahačem přes Jablonec nad Nisou až do samotného Muzea obrněné techniky ve Smržovce. Celkem urazil tank cestou do České republiky přes 1300 km.

„Přeprava proběhla naprosto bez problémů. Jednalo se navíc o určitou zajímavost, tanky přece jen nepřevážíme každý den,“ říká produktový manažer železničních přeprav DB Schenker Ondřej Jašek.

Preprava tanku 0Britský tank Centurion ráže 105 mm byl ve výrobě od roku 1945 a byl využíván v řadě vojenských konfliktů včetně války ve Vietnamu či v Koreji. Celkem bylo mezi lety 1945 a 1962 vyrobeno přes 4400 kusů. Na našem území se jedná teprve o druhý exemplář tohoto typu tanku a je to nejtěžší tank v ČR vůbec.

„Technicky vzato tento tank je vlastně prvním plně bojovým modelem Centurion v České republice, neboť druhý kus byl určen především pro cvičné účely. Ač jsme se o něj začali zajímat již před více než třemi lety, se švýcarskou stranou jsme smlouvu podepsali až před třemi měsíci. Dnem D bylo 28. září, kdy jsme tank oficiálně představili návštěvníkům muzea,“ sdělil Jaroslav Janoušek, zřizovatel Muzea obrněné techniky ve Smržovce a majitel jedné z největších sbírek tanků.

Související