Uplynulý měsíc byl rekordní především kvůli počtu mýtných transakcí, tedy jednotlivých plateb kamionů projíždějících pod mýtnými branami. Tento ukazatel se zvýšil o téměř 5 % na 34 mil. transakcí.
Výši vybraného mýtného ale sráží cena, kterou kamiony za projetí mýtného úseku zaplatí a ta podle statistik v posledních měsících klesá. Proti začátku letošního roku se snížila zhruba o korunu na průměrných 23 korun a 70 haléřů. Nejvyšší ceny za ujeté mýtné úseky provozovatelé kamionů a autobusů platili v roce 2012, kdy projetí úseku stálo v průměru přes 26 korun.
Pokles výběrů podle odborníků způsobují úlevy pro majitele kamionů s ekologickými motory splňujícími ekologickou třídu Euro 5 a vyšší. Těchto vozidel se netýkalo 25% zvýšení cen mýtného za ujetý kilometr v lednu 2011 a poté i 2012. Změny podmínek sice měly dopravce motivovat k obměně vozového parku, rychlost a rozsah nákupů nových vozidel nicméně úředníky překvapily. Podle odhadu poradenské společ-nosti Inoxive stát zavedením slev pro ekonomické kamiony přišel jen za loňský rok o 1,8 mld. korun.
Situaci přílišného cenového zvýhodnění kamionů s třídou Euro 5 plánuje ministerstvo dopravy řešit zdraže-ním sazeb pro tito vozidla. Zatímco kamiony se starším a méně ekologicky šetrným typem motorů mají od ledna zaplatit o 5,2 % více, kamionům s Euro 5 se má mýtné zdražit o 6,7 %. Zatím jde ale jen o návrh, který dosud nebyl zařazený na jednání vlády, která by o něm měla rozhodnout.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 km převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregis-trováno 670 tis. aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát loni na mýtném vybral rekordních 8,7 mld. korun, očekával výnos kolem 10 mld. korun.