Budování nové dvojkolejné trati se čtyřkilometrovým tunelem zpozdí archeologický průzkum, který u Kyšic potrvá do konce letošního roku, řekl náměstek pro modernizaci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmír Nejezchleb.
Ražba prvního ze dvou tunelů začne v pololetí 2014. Půjde o nejdelší železniční tunel v Česku, tedy o dva jednokolejné tunely vrchy Homolka a Chlum za Plzní o délce 4,15 km. Stavba tunelu vyčerpá polovinu z celkových nákladů. „Budování každé tunelové roury si vyžádá zhruba rok," řekl.
Etapa Rokycany - Plzeň bude mít největší časový přínos ze všech úseků koridoru, protože zkrátí trať z 20 na 14 km, tedy z 20 na 11 min. Úsek Rokycany - Ejpovice bude v současné stopě, část Ejpovice - Plzeň v nové. Po dobu stavby nebude trať nikdy zcela uzavřena, ale vlaky budou jezdit vždy po jedné ze dvou kolejí.
Poloviční cena
Cena je podle Nejezchleba téměř poloviční oproti původním plánům. „Podařilo se to díky usilovné snaze zhotovitelů vyhrát. Úsporu s sebou nese i zvolená metoda ražby razicím štítem," uvedl náměstek.
„Ve špičce stavby tu budeme mít zhruba 500 lidí. Práce pro nás zatím skončily, protože jsme odkryli prostor pro archeology," uvedl ředitel výstavby Přemysl Krejsa z Metrostavu. Firma buduje ještě klabavskou přelož-ku sítí, 3 km od Kyšic.
Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem. Loni skončila stavba Beroun - Zbiroh, letos Zbiroh - Rokycany. Pokračuje příprava optimalizace části Smíchov - Beroun, která bude rozdělena na tři úseky.
Oba krajní, Praha - Černošice a Králův Dvůr - Beroun, budou hotové do roku 2018, prostřední do roku 2020 až 2022. Nejsložitější stavbou bude podle náměstka průjezd Černošicemi a Řevnicemi, kde se začíná jednat o územním rozhodnutí a výkupech pozemků. Průjezd Plzní ve směru na Domažlice za 950 milionů bude hotový ještě letos. SŽDC už vybírá dodavatele na rekonstrukci plzeňských kolejí ve směru na Prahu, také za miliardu korun.