Celkem měl fond podle schváleného rozpočtu na rozvoj a údržbu infrastruktury dát 64,5 mld. korun. Vyčerpáno bylo ale jen 76 % (48,9 mld. Kč). Důvodem byla zdlouhavá výběrová řízení, snížení cen u nově zahajovaných staveb a přísnější kontrola, kvůli které nebyla část dotací proplacena. V tiskové zprávě to uvedl fond dopravy.
Cena nově zahajovaných staveb klesla kvůli zvýšené konkurenci a snížení kvalifikačních požadavků ve výběrových řízeních, uvedl fond. Zároveň ale nastala situace, kdy jsou prakticky všechna výběrová řízení napadána neúspěšnými uchazeči, a musí je posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Nejzřetelnější rozdíly mezi plánovaným a skutečným čerpáním jsou u projektů na stavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, na D3 mezi Borkem a Úsilným a Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, u projektu modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany a rekonstrukce olomouckého nádraží. Nedočerpání peněz u uvedených staveb, které v současnosti prošetřuje ÚOHS, dosáhlo 4,5 mld. korun.
Vracet se nebude
I přes výrazně nižší čerpání evropských peněz podle fondu nehrozí, že by ČR musela část těchto peněz určených pro dopravní infrastrukturu do unijního rozpočtu vracet. Peníze z operačních programů se musí utratit do dvou nebo tří let od doby, kdy jsou přiděleny.
Při práci s evropskými penězi proto fond musí hlídat průběžné čerpání, řekl ČTK ředitel fondu Tomáš Čoček. Přestože čerpání evropských peněz bylo v roce 2013 nízké, díky výsledkům z předchozích let a díky velkému objemu schválených projektů se podařilo tyto podmínky splnit a žádné peníze ČR vracet nebude, dodal.
Část nevyužitých peněz bude převedena do rozpočtu fondu na letošní rok. Z evropských peněz půjde o 11,8 mld. korun a další 2,3 mld. budou převedeny z národních peněz. Celkem bude letos fond dopravy hospodařit se 71,1 mld. korun, což je meziročně o zhruba 6,6 mld. více.