Evropské firmy na zpřísnění rychle zareagovaly a odmítají od dopravců, kteří certifikaci podle normy GMP+ nemají, přijímat suroviny určené pro krmení jateční zvěře, upozorňuje certifikační společnost United Registrar Systems of Czech (URS Czech).
„Přísnější pravidla se začala navzdory našim varováním v potravinovém řetězci tvrdě vymáhat. Firmy v Německu či Holandsku odmítají od dopravců, kteří nemají potřebný certifikát, převzít suroviny. Přestaly platit výjimky. To platí i pro další země v EU,“ uvedl Petr Maličovský, generální ředitel URS Czech.
V Evropě probíhá denně velké množství přeprav, které podléhají certifikovanému systému bezpečnosti krmiv, ale také některým schváleným ekvivalentům. Čeští dopravci mohli v Evropě využívat do konce loňského roku výjimku. Již během ledna ale nebyli někteří čeští dopravci bez certifikace GMP+ naloženi, uvedlo URS.
Podle této normy musí podléhat nakládková plocha kamionů určená pro převoz krmiv přísným pravidlům. „Zajišťující dopravní společnost musí být důkladně instruovaná v příslušných dopravních požadavcích, jako je čištění či dezinfekce nakládkového prostoru v kamionu. Zabrání se tak možné kontaminaci,“ řekl Maličovský.
Řidič musí být vyškolen a musí vést záznamy o nákladu i čištění. Nakládkový prostor musí být určen výhradně pro krmivo.
Kontrolu při přejímkách zboží během přepravy mají na starosti tzv. nakládkoví inspektoři. Certifikovaná společnost v rámci auditu ověřuje, jestli byla ložná plocha vyčištěna podle požadavků na správnou praxi, a zároveň kontroluje záznamy o třech posledních nakládkách. Takový audit provádí u dopravce každý rok.
Norma GMP+ a celý systém bezpečnosti krmiv má zamezit skandálům s kontaminací jateční zvěře, které se staly nejen v Evropě, ale i jinde ve světě. Krmivo se přepravovalo v prostorech, kde se před tím dopravovaly například nebezpečné látky jako benzín, oleje atd. Ty se pak přes krmivo dostaly do masa zvířat a následně na pulty obchodů.
Certifikát musejí mít výrobci, ale také silniční, železniční a lodní dopravci.