Evropské firmy na zpřísnění rychle zareagovaly a odmítají od dopravců, kteří certifikaci podle normy GMP+ nemají, přijímat suroviny určené pro krmení jateční zvěře, upozorňuje certifikační společnost United Registrar Systems of Czech (URS Czech).
„Přísnější pravidla se začala navzdory našim varováním v potravinovém řetězci tvrdě vymáhat. Firmy v Německu či Holandsku odmítají od dopravců, kteří nemají potřebný certifikát, převzít suroviny. Přestaly platit výjimky. To platí i pro další země v EU,“ uvedl Petr Maličovský, generální ředitel URS Czech.
V Evropě probíhá denně velké množství přeprav, které podléhají certifikovanému systému bezpečnosti krmiv, ale také některým schváleným ekvivalentům. Čeští dopravci mohli v Evropě využívat do konce loňského roku výjimku. Již během ledna ale nebyli někteří čeští dopravci bez certifikace GMP+ naloženi, uvedlo URS.
Podle této normy musí podléhat nakládková plocha kamionů určená pro převoz krmiv přísným pravidlům. „Zajišťující dopravní společnost musí být důkladně instruovaná v příslušných dopravních požadavcích, jako je čištění či dezinfekce nakládkového prostoru v kamionu. Zabrání se tak možné kontaminaci,“ řekl Maličovský.
Řidič musí být vyškolen a musí vést záznamy o nákladu i čištění. Nakládkový prostor musí být určen výhradně pro krmivo.
Kontrolu při přejímkách zboží během přepravy mají na starosti tzv. nakládkoví inspektoři. Certifikovaná společnost v rámci auditu ověřuje, jestli byla ložná plocha vyčištěna podle požadavků na správnou praxi, a zároveň kontroluje záznamy o třech posledních nakládkách. Takový audit provádí u dopravce každý rok.
Norma GMP+ a celý systém bezpečnosti krmiv má zamezit skandálům s kontaminací jateční zvěře, které se staly nejen v Evropě, ale i jinde ve světě. Krmivo se přepravovalo v prostorech, kde se před tím dopravovaly například nebezpečné látky jako benzín, oleje atd. Ty se pak přes krmivo dostaly do masa zvířat a následně na pulty obchodů.
Certifikát musejí mít výrobci, ale také silniční, železniční a lodní dopravci.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





