Podle aktuálně platné dohody nemusejí ruští výrobci, kteří na Ukrajinu dovážejí hotové automobily nebo kompletní sady pro montáž vozů, tzv. CKD, platit základní 10% celní poplatek.

Importéři automobilů návrh kritizovali za to, že může dál poškodit ekonomiku Ukrajiny a zvýšit sociální napětí kvůli zvýšení cen vozů, píše Automotive Logistics.

„Nové clo bude pravděpodobně plně zahrnuté v konečné ceně, kterou zaplatí spotřebitel. V takovém případě cena vozů přivezených z Ruska stoupne průměrně o 8 %,“ komentoval situaci Alexej Andrejčenko, analytik investiční společnosti Art Capital.

Nové opatření by postihlo i zahraniční automobilky, které v Rusku montují své vozy. Vedle místních značek se ze země vyvážejí do okolních států třeba Volkswagen, Hyundai, Dacia nebo Škoda.

Zahraniční automobilky proto zvažují import vozů na Ukrajinu ze svých evropských závodů. Třeba Dacia by dovážela auta z Rumunska. Ukrajina totiž plánuje uzavřít s Evropou dohodu o volném obchodu.

Významný představitel EU řekl agentuře Itar-Tass, že zóna volného obchodu mezi Unií a Ukrajinou by mohla vzniknout k letošnímu 1. listopadu. Měla by fungovat podle pravidel evropského trhu, uvedl šéf evropské delegace Jan Tombinski. Clo na auta dovážená z Evropské unie by se tak mělo postupně snižovat, s čímž Ukrajina nyní kalkuluje.

Zatím ale není jasné, jestli se Ukrajina rozhodne uvést zmíněná celní opatření v platnost. Pokud by se k takovému kroku odhodlala, Rusko by nejspíš odpovědělo podobně – to by ale ukrajinskou ekonomiku ohrozilo mnohem víc. „Ruské clo na dovezené vozy je 25 %, ne 10 % jako na Ukrajině,“ řekl Andrejčenko.

V takovém případě by dovoz aut z Ruska na Ukrajinu mohl klesnout až o třetinu, zatímco obráceně by se export nejspíš úplně zastavil, uvedl Andrejčenko.

Související