Při každé lidské činnosti se občas stávají chyby. Pokud jde o nehody při řízení vysokozdvižných vozíků, jejich nejčastější příčinou bývá lidský faktor. Nedostatek potřebných znalostí nebo nepozornost řidiče může zavinit převrácení vozíku, velmi vážná zranění, poškození nákladu i vybavení skladu a následně výpadek celého logistického řetězce.
Asistenční systém řidiče Linde Safety Pilot představuje v oblasti bezpečnosti práce velkou podporu. Displej systému pomáhá řidiči vozíku vyhýbat se nebezpečným situacím, minimalizovat riziko nehody a zvýšit bezpečnost práce.
Řidič vysokozdvižného vozíku je v konečném důsledku odpovědný za to, že zvedané břemeno nepřekročí nosnost vozíku, že pro daný náklad nepřekročí maximální povolenou výšku zdvihu a současně ještě přitom musí brát v úvahu polohu těžiště nákladu.
Řidiči tak často musí posuzovat tři veličiny, z nichž některé mohou často jen zhruba odhadnout. Přestože je každý vozík vybaven zátěžovým diagramem, může se v praxi stát, že řidič vystaví sebe nebo ostatní spolupracovníky vážnému nebezpečí.
Linde Safety Pilot nabízí v takových situacích podporu. Řidiči se zobrazí nejen poloha těžiště, aktuální hmotnost břemene, ale i výška zdvihu, která je pro daný náklad maximálně možná.
Aktivní zásah
Pokud se řidič ocitne v nebezpečné oblasti nebo dojde k nějaké jiné nečekané chybě, je včas varován akustickým i vizuálním způsobem a řídicí jednotka vozíku aktivně zasáhne a upraví provozní funkce vozíku.

Například pokud se řidič snaží uložit náklad na polici regálu a přiblíží se přitom limitu nosnosti, rychlost zdvihu se automaticky snižuje. Pokud řidič pokračuje ve zdvihání břemene a dosáhne maximální výšky zdvihu pro daný náklad, je deaktivován pojezd vozíku i funkce náklopu stožáru.
Rychlost pojezdu je řízena stejným způsobem – ve vztahu k danému nákladu, výšce zdvihu, úhlu náklopu stožáru a poloze těžiště. Jinak řečeno, pokud řidič zdvihá náklad při současném pojezdu, je rychlost vozíku automaticky snížena.
Technologie tohoto asistenčního systému získává data z měřicích senzorů na různých místech vozíku a předává je řídicí jednotce. Základním stavebním kamenem systému je elektronický zátěžový diagram.
Řidič si vedle toho může v menu pomocí otočného přepínače ve své loketní opěrce zvolit řadu dalších funkcí, jako je předvolba výšky zdvihu, omezení výšky zdvihu, hranice poklesu vidlic a další.
Linde Safety Pilot bude nejprve dostupný pro čelní elektrické vozíky E 20 – E 50 s nosností 2 až 5 tun. Během roku se rozšíří nabídka i pro vozíky E 16 – E 20 s nosností 1,6 až 2 tuny.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





