Dopravní trh z pohledu autodopravců stále není po prodělané krizi v optimální kondici. Poptávajících firem je sice stále dost, ale konkurence je mezi speditéry vysoká a ceny jsou na minimální úrovni.
„Řada menších dopravců navíc dnes nejezdí pro koncové zákazníky, ale pro velké speditéry a logistické firmy, což jim pochopitelně snižuje marži,“ konstatoval Michal Gabriel, generální ředitel Bibby Financial Services pro Českou republiku a Slovensko.
Autodopravci jsou tak velmi opatrní, na jejich schopnostech a ochotě investovat se podepsala krize v roce 2008. Cash-flow firem zatěžují vysoké náklady na pohonné hmoty, mzdy zaměstnanců, provozní servis nebo obnovu vozového parku. Provozní kapitál je prioritou.
„Jeho nedostatek ohrožuje minimálně polovinu z nich a může mít fatální následky,“ upozornil Richard Holešinský, obchodní ředitel factoringové společnosti Bibby Financial Services. „Zcela zbytečný bankrot může odvrátit lepší přístup k provoznímu kapitálu, jaký nabízí například financování formou factoringu.“
Právě outsourcingové řešení provozního financování je alternativou zvlášť pro menší dopravce, kteří s ohledem na dlouhé splatnosti faktur dokáží jen obtížně řídit své cash-flow.
Přestože obvyklá doba splatnosti u zahraničních obchodních transakcí činí 30 až 39 dní, téměř jedna třetina odběratelů platí mnohem později - až 120 dní po obdržení zboží. Optimistická není situace ani u tuzemských transakcí, kde se průměr doby do inkasa pohybuje kolem 76 dní. To může být pro řadu menších firem osudné.
Mezi českými autodopravci, podobně jako je tomu v zahraničí, tak roste obliba financování provozu prostřednictvím factoringu.
„V našem případě je to naprosto standardní řešení, protože splatnost 60 nebo 90 dní je pro nás neúnosně dlouhá. Víceméně všechny lhůty nad 45 dní řešíme factoringem,“ uvedl David Novák, jednatel společnosti Vydrus, která částečně podniká v nákladní dopravě.