Nakupující ocení, pokud mají v e-shopu na výběr více možností dopravy. „Zákazníci mají rádi kontrolu nad tím, jak si zboží vyzvednout a kdy, proto jim je příjemné, když má e-shop v nabídce hned několik druhů dopravy. Jako důležitou roli při výběru e-shopu to uvedlo 90 % zákazníků,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.

Doprava pro zákazníky však není důležitá jen při výběru obchodu, ale také při jeho hodnocení. Služby dopravce bere při hodnocení v potaz 82 % zákazníků. „Nedostatečná komunikace ze strany dopravce, zpoždění bez omluvy, poškozené zásilky, hrubé chování řidičů – to vše může zkazit celkový dojem z nákupu na internetu. A to se pak může odrazit v celkovém hodnocení internetového obchodu,“ připomíná Tomáš Braverman důležitost dopravy při on-line nakupování.

Zákazníci by měli vědět o tom, že proti nevhodnému chování či jednání ze strany dopravce se mohou ohradit. Často totiž nevědí, že mohou reklamovat poškození zásilky během přepravy nebo nevhodné chování zaměstnanců. „Je dobré dát zákazníkům vědět, že mohou prostřednictvím e-mailu vyjádřit svůj názor na kvalitu služeb dopravní společnosti,“ podotýká Braverman.

Někdy může dojít během přepravy k poškození zásilky nebo její ztráty. Případné řešení problému s dopravcem je na e-shopu, reklamace u dopravce totiž řeší zpravidla odesílatel. Lhůty pro podání reklamace jsou přitom poměrně krátké. Nejdelší lhůtu uvádí PPL a i tam jsou to pouhé 3 dny.

Standardní doba na vyřízení reklamace u dopravce pak je 30 dní. V zájmu každého obchodníka by však měl být spokojený zákazník, a ten s největší pravděpodobností měsíc čekat nebude.

Další služby

Průzkum také srovnává největší dopravce balíkových zásilek z e-shopů podle služeb, které poskytují. Například platbu dobírkou umožňují kromě DHL všichni, ovšem zaplatit dobírku kartou je možné pouze u DPD a PPL, nově službu nabízí i Geis. Výnos zásilky do patra poskytuje za určitých podmínek Česká pošta, PPL a Toptrans

U většiny přepravců není včasné dodání zboží zákazníkovi garantováno a dodací údaje jsou pouze orientační. Garanci dodání poskytuje Česká pošta, DHL a za příplatek také GLS.

Alternativní způsoby doručení, tedy kromě klasického doručení na adresu, umožňují všechny balíkové firmy z průzkumu. Většinou jde sice o vyzvednutí na depu nebo pobočce firmy, v nabídce jsou ale i poštomaty nebo vlastní výdejní síť.

Heureka Prehled dopravnich spolecnosti B2B

Související