Podle údajů společnosti jsou dopravní zácpy na vedlejších silnicích horší než na hlavních tazích. Lidé, kteří po celém světě dojíždějí do zaměstnání, stráví za rok v dopravní zácpě průměrně osm pracovních dnů.
Praha se umístila mezi 60 hodnocenými evropskými městy na 17. místě. Zdržení ve špičce dělá v Praze 31 minut na každou hodinu strávenou na cestě. Za rok připraví dopravní zácpy řidiče, kterým dojíždění po Praze trvá 30 minut, celkem o 78 hodin.
„Nejsilnější dopravní zácpy v Praze jsou v pondělní ranní špičce, kdy kongesce dosahuje přes 62 %. V odpolední špičce čeká řidiče největší zdržení v pátek, kdy na cestě stráví o 50 % času více v porovnání s nejklidnější částí dne,“ říká Petra Slámová, senior trade marketing manager společnosti TomTom pro ČR a SR.
„Naopak nejslabší kongesce v ranní špičce nastává v pátek, v odpolední pak v pondělí. Je to dáno jednak počtem osob cestujících do Prahy za zaměstnáním v týdenních cyklech, jednak, a to zejména v letních měsících, zvykem dojíždět v pondělí do zaměstnání z chat a chalup,“ uvádí Petra Slámová.
Stejnou úroveň kongesce jako Praha (28 %) má například Vídeň nebo Hamburk. Průměrná úroveň kongesce je v Evropě 26 %. Znamená to, že průměrného řidiče v Evropě čeká ve vozidle během průměrné jízdy 26 % času navíc v porovnání s nejklidnější částí dne. Údaje se přitom vyhodnocují relativně, tedy pro každé město zvlášť.
Ze světových metropolí je na tom nejhůř doprava v Moskvě (74 %) před Istanbulem (62 %), Rio de Janeiro (55 %), Mexikem (54 %) a Sao Paulo (46 %). V rámci samotné Evropy je za „vedoucí“ dvojkou Palermo, Varšava a Řím.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Radek Novotný
Logistika č. 2/2025





