Stavba D11 se v roce 2006 zastavila asi 2,5 km před Hradcem Králové kvůli nevykoupeným pozemkům, obnovení prací zdržela i jednání se stavební firmou o dodatcích k původní smlouvě z roku 2002.

„Stavba dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové byla zahájena již v roce 1978, poslední úsek byl ale zprovozněn před osmi lety a od té doby se stavba nepohnula vpřed. Jsem proto rád, že se nám podařilo tuto problematickou stavbu znovu rozjet,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař.

Práce začnou na úsecích, které jsou časově nejnáročnější. Kromě pěti mostních objektů jde zejména o mimoúrovňovou křižovatku Kukleny. Ta je náročná i z hlediska organizace stavby, protože se práce musejí odehrát v takovém režimu, aby bylo možné zachovat provoz na silnici I/11, po které vede tranzitní doprava na trase Praha – Náchod, uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Se zhotovitelem stavby, sdružením firem Eurovia, Metrostav a Strabag, se podařilo dojednat snížení ceny u 12 let staré smlouvy o zhruba 18 % na konečných 1,1 mld. korun.

Stotisícový Hradec Králové obnovení stavby přivítal. „Na dálniční spojení s Prahou čekáme desítky let. Dostavba D11 do Hradce Králové zároveň umožní pokračovat ve stavbě dálnice dál k polským hranicím," řekl primátor Zdeněk Fink.

Dosud se řidiči dostávají do Hradce Králové sjezdem na silnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi přes křižovatku u Opatovic nad Labem. Nebo na konci dálnice sjedou provizorním sjezdem u Libišan a do města dojedou přes okrajové čtvrti Březhrad a Plačice.

Dostavbou dálnice se významně uleví také Novému Městu u Chlumce nad Cidlinou na silnici I/11, přes které jezdí významná část kamionů na tranzitní trase Náchod - Praha.

Pozemky na dobré cestě

Stát zatím stále nemá ve vlastnictví všechny pozemky potřebné pro dostavbu dálnice. Chybí mu 0,27 hektaru, které spoluvlastní sestry Jaroslava Štrosová a Ludmila Havránková. Do věci se proto v minulých měsících vložila hradecká radnice, která hodlá od Štrosové její ideální polovinu za 1,7 mil. koupit. Hradečtí zastupitelé k tomu již v červnu dali souhlas.

I jednání o získání podílu Havránkové jsou podle Finka na dobré cestě. Pozemky, které vlastnila výhradně statkářka Havránková, stát získal v roce 2011, po 17 letech jednání.

„Práce na pozemcích, u nichž zatím nebylo dořešeno majetkoprávní vypořádání, nejsou technologicky složité. Věříme proto, že se podaří i tuto věc vypořádat a neohrozí se zprovoznění celého úseku v předpokládaném termínu,“ uvedlo ministerstvo.

Podle úřadu by měly být práce hotovy do tří let od začátku stavby - řidiči by nový úsek dálnice do Hradce Králové měli začít užívat v srpnu roku 2017.

Od Hradce Králové na česko-polskou hranici zbývá dostavět ještě 70 km. Výstavbu těchto úseků ministerstvo ve spolupráci s ŘSD postupně připravuje. Trasa povede kolem Hradce Králové na Jaroměř v dálniční kategorii jako D11 a dále jako rychlostní silnice R11 přes Trutnov na Královec, kde se napojí na připravovanou polskou silnici S3.

Související