Mezi faktory, které nejvíce přispívají k nejistotě v dodavatelském řetězci ve zdravotnictví, patří přísné předpisy a omezení v souvislosti s ochranou produktů. Dodržování právních předpisů je podle 60 % respondentů již třetí rok po sobě nejpalčivější bolestí dodavatelského řetězce. Současně 78 % respondentů označilo dodržování předpisů a přísnější regulace za nejvýznamnější trend, který je hnacím motorem pro změny v dodavatelských řetězcích v oblasti zdravotnictví.
Středem pozornosti je na celosvětovém trhu stále více ochrana zboží. Bezpečnost produktů označilo za klíčovou celkem 46 % respondentů. Obavu z poškození a znehodnocení zboží uvedlo na prvním místě 40 % dotázaných manažerů.
Svoji roli hrají i ekonomické faktory. Celkem 49 % dotázaných stále cítí dopady hospodářského poklesu, který začal před šesti lety. Nadále tak zůstává prioritou řízení nákladů, ze kterého vyjádřilo své největší obavy 44 % respondentů.
Přes rizikové podnikatelské prostředí pouze 26 % vedoucích pracovníků ve zdravotnictví označilo krizové plánování za prioritu pro dodavatelské řetězce.
Spolupráce a investice
Z odpovědí manažerů dotázaných po celém světě vyplynulo, že většina zdravotnických společností, kterým se na globálním trhu daří, chce do budoucna stavět na spolupráci s logistickými firmami a investicích do technologií.
Ty jsou, stejně jako v minulém průzkumu, primární strategií, jak zvýšit efektivitu a konkurenceschopnost. Celkem 80 % respondentů uvedlo, že v horizontu příštích třech až pěti let bude do moderních technologií masově investovat.
„Společnosti, které zavádějí nové technologie a strategické změny dodavatelského řetězce s cílem zmírnit rizika, budou v budoucnu s mnohem vyšší pravděpodobností těžit z nových příležitostí na zdravotnickém trhu,“ uvedl John Menna, viceprezident pro globální strategie zdravotnictví společnosti UPS.
Kdo má auto, může mít 3D tiskárnu. 3D technologie pomalu míří do zdravotnictví - čtěte ZDE
S ebolou se dá bojovat, ale stojí to peníze. Pro začátek jednu až dvě miliardy korun - čtěte ZDE
Překvapivě málo zdravotnických firem bylo schopno reagovat na nové spotřebitelské trendy, jako je poptávka po domácí zdravotnické péči a rozvoj e-commerce. Více než 70 % dotazovaných uvedlo, že v průběhu posledních dvou let plánovalo ve větší míře využít nové distribuční kanály, přesto však zůstal mix využívaných kanálů v tomto období prakticky neměnný.
Přitom téměř čtvrtina respondentů na celém světě označila přechod na domácí zdravotní péči za hlavní trend, který bude pohánět změny obchodních a dodavatelských řetězců v oboru.