Potvrdil se tak velký konkurenční boj mezi nákladními železničními dopravci. Zatímco ČD Cargo šlo do nového tendru s nabídkou 93 korun za převoz tuny uhlí, cena AWT se podle MF Dnes pohybovala kolem 100 korun.
„ČD Cargo ukázalo zkušenost i dravost. Potěšilo nás, že byli schopni konkurovat novým soukromým firmám, a velmi příjemně nás překvapila i vysoutěžená cena,“ řekl deníku Damir Dordevič, obchodní ředitel Severní energetické, které patří jak důl ČSA, tak od loňského roku chvaletická elektrárna.
Zakázka je pro ČD Cargo klíčová. Loni, kdy státní dopravce tento transport ještě zajišťoval, tvořila kolem pěti procent nákladu, který přepravoval celkově. Do Chvaletic jezdí každý den pět až šest vlaků s hnědým uhlím.
Otázka visí ale nad tím, jestli může být zakázka za nových podmínek zisková. Pochybnosti o tom panovaly i po loňském tendru. „Jezdí pod cenou, to je zřejmé. Působí zcela destruktivně na celý trh,“ stěžoval si před rokem pro MF Dnes Radek Nekola, šéf odborů ČD Cargo, na cenu, kterou nabídl dopravce AWT. Ta přitom byla tenkrát podstatně vyšší, než za jakou ji bude nyní vozit státní dopravce.
ČD Cargo ale pochybnosti odmítá. „Silná konkurence na trhu nákladní dopravy způsobuje zásadní snížení marží a tento trend trvale pokračuje. Výjimkou pochopitelně není ani zmíněná zakázka na přepravu uhlí do Chvaletic. Naše nabídnutá cena je samozřejmě zisková, i když marže je nižší než dříve,“ řekl šéf ČD Cargo Oldřich Mazánek.
AWT svoji poslední nabídku neupřesnilo. „Můžeme potvrdit, že jsme se tendru zúčastnili s nabídkou, kterou jsme vnímali jako mimořádně konkurenceschopnou a pro nás hraniční. Vítěznou nabídku ani její ekonomickou obhajitelnost nechceme komentovat,“ řekl obchodní ředitel AWT Edin Sose.
Znovu i auta
Vedle uhlí získalo ČD Cargo nedávno i zakázku na přepravy vozů pro Škodu Auto z výrobního závodu v Mladé Boleslavi do distribučního centra nedaleko polské Poznaně. Také v tomto případě ji přejímá po více než roce od AWT.
Podle informací ČD Carga jezdí do Polska každý týden tři až pět vlaků o délce i 580 metrů, na kterých je usazeno 210 až 220 nových automobilů. Přeprava se realizuje ve spolupráci s polským dopravcem PKP Cargo.
ČD Cargo letos v prvním pololetí meziročně zdvojnásobilo zisk na 540 milionů korun. Přeprava ale v prvních šesti měsících klesla o pět procent a klesl i podíl firmy na českém trhu železniční dopravy.
Tento stav je ale dlouhodobý. Před pěti lety měla konkurence na železnici jen sedm procent přeprav, nyní je tento podíl více než trojnásobný. ČD Cargo nyní převáží téměř o 30 procent méně než v rekordním roce 2008, nákladní železniční doprava v Česku přitom v tomto období klesla „pouze“ o 10 procent.
ČD Cargo ztrácí podíl na trhu. Čistý zisk z nákladní dopravy se ale zvyšuje - čtěte ZDE
Chceme zase vozit uhlí do Chvaletic, říká šéf ČD Cargo. S cenou musel dolů - čtěte ZDE
Zvýšení zisku ČD Cargo v letošním prvním pololetí pomohlo výrazné propouštění a také to, že společnost přestala s přepravou některých ztrátových vozových zásilek.