Exportní firmy vloni očekávaly razantní navýšení objemu exportu. Výsledky průzkumu naznačují, že se jejich predikce nevyplnila úplně, výsledky firem byly spíš stabilní. Větší počet exportních firem se také domnívá, že objem jejich exportu v příštím roce bude spíše stagnovat než růst.

U firem je tedy znát mírné vystřízlivění z dobrých výsledků z prvních let po krizi, které se promítá i do indexu exportního sebevědomí. Jeho hodnota poklesla od minulého měření o 6 procentních bodů. „Jakkoliv se loňské extrémně pozitivní predikce nenaplnily v plné míře, celkově vnímám výsledky jako velmi dobré. Vždyť 87 procent našich vývozců uvedlo, že jim export narostl anebo zůstal stabilní, což je určitě skvělý výsledek s ohledem na události letošního roku,“ uvedl Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express Česká republika.

K oživení exportu i letos nejvíce pomohl (u 40 procent) nový obchodní partner, u 22 procent firem pak nová technologie do výroby. Intervence ČNB v neprospěch české koruny byla nejvíce spontánně zmiňovaným stimulem.

Zájem o Rusko vadne

Mezi největší rizika pro český export patří v současné době globální politická a ekonomická situace mimo země EU. Nestabilita na Středním východě nebo střet mezi Ukrajinou a Ruskem představuje hrozbu pro 42 procent dotázaných exportérů.

Pro naprostou většinu exportérů jsou obdobně jako v předešlých sledovaných obdobích klíčovými trhy země EU. Druhou nejvýznamnější oblast exportu představuje pro české exportéry Rusko a země bývalého Sovětského svazu, nicméně očekávání od tohoto teritoria se výrazně snížila. Třetí v pořadí je Čína a jihovýchodní Asie.

„Jestliže vloni bylo Rusko považováno 32 procenty respondentů za největší exportní příležitost, letos si totéž myslí jen 15 procent z nich. Exportéři opět nejvíce věří v Německo,” doplnil Luděk Drnec.

Firmy, které očekávají rozšíření počtu exportních destinací, vidí v současné době obecně méně možností, kam vyvážet, než v minulosti. K největším propadům došlo právě u Ruska a jeho bývalých satelitů, ale také u zemí Blízkého východu, Číny a jihovýchodní Asie a Severní Ameriky. Naopak nové příležitosti vidí v EU a překvapivě i v Latinské Americe.

EU a dotace

Pro naprostou většinu oslovených exportních firem je členství v EU výhodou. 45 procent exportérů žádalo v posledních 12 měsících o dotaci z některého z operačních programů Evropské unie, 78 procent z nich úspěšně. Největší zájem byl o získání dotace na programy zaměřené na vzdělávání a inovace. V polovině případů se jednalo o dotaci do 5 miliónů korun.

Přestože je podle výrazné většiny českých exportních firem členství v EU výhodou a v budoucnost evropské měny věří 90 procent exportérů, co do rozsahu a struktury eurozóny se vnímání této budoucnosti mezi nimi liší. Čtvrtina věří, že si euro udrží všechny země eurozóny; dvě pětiny exportérů si myslí, že si ho udrží většina zemí, a čtvrtina, že se euro udrží pouze v nejvyspělejších zemích eurozóny.

„Myslím, že je to předvídatelný výsledek. Nedávné ekonomické problémy jižního křídla EU, z nichž se eurozóna dosud vzpamatovává, a způsob, jakým Evropská komise tyto problémy řeší, takovým výsledkům nahrávají,“ komentuje výsledky Pavel Krista, konzultant financial services & technology GfK Czech.

Související