Většina malých a středně velkých podniků, které byly osloveny v průzkumu (480 firem z celého světa), vidí příležitost k růstu na mezinárodním poli a do pěti let se chystá generovat až 50 procent svých tržeb na zahraničních trzích. Mezinárodní obchod považují za základ dlouhodobého úspěchu.

Průzkum také ukazuje rozdíl v mezinárodní aktivitě podniků SME na rozvinutých a rozvíjejících se trzích: aktuálně obchoduje mezinárodně téměř 69 procent respondentů ze zemí G7 (Německo, Francie, Itálie, Japonsko, Kanada, USA, Velká Británie), ale jen 46 procent respondentů z regionu BRICM (Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Mexiko).

Přestože různé ekonomické statistiky ukazují na velký obchodní potenciál Afriky, malé a střední podniky (SME) se na ni stále dívají s výhradami. Přibližně 40 procent respondentů průzkumu nevidí žádné příležitosti k růstu v Africe. Nestabilní politické prostředí a nedostatečně rozvinutá infrastruktura představují pro mnohé z nich nepřekonatelnou překážku. Afrika tak zůstává atraktivní destinací spíš pro nadnárodní nebo státem vlastněné společnosti s větším finančním i politickým kapitálem.

Na druhou stranu nejatraktivnějším růstovým trhem pro podniky SME s globálními vyhlídkami stále zůstává Čína. Velikost trhu a hospodářská politika čínské vlády vytvořily příhodné podmínky pro růst. Nicméně kulturní rozdíly, se kterými se mnohé podniky SME při obchodních aktivitách s Čínou setkají, v nich vyvolávají obavy a přinášejí nutnost pečlivého plánování a správné strategie pro vstup na trh.

„Vstup na nové trhy je pro mnohé malé podniky s ambicemi růstu očividně nesnadný, zvláště v regionech, jako je Afrika, která přesto nabízí do budoucna skvělý potenciál,“ uvedl Ken Allen, šéf DHL Express. „Naše ambice je pomoci jim spojit se s potenciálními zákazníky kdekoli na světě a ukázat, že ke konkurování v globálním světě nepotřebují být kolosem. Díky pečlivému plánování a dobře sestavenému subdodavatelskému řetězci dokážou podniky SME překonat jakékoli hranice.“

Xenofobie malých firem

Řada menších firem je přesvědčena, že jim v cestě k mezinárodnímu obchodu brání těžko překonatelné bariéry. Zmiňují hlavně kvalitu infrastruktury cílového trhu, stabilitu jeho politické scény, administrativní náklady spojené se zřízením místní pobočky či závodu a kulturní rozdíly v obchodu.

Zejména obavy z expanze na kulturně odlišné trhy je mezi vedením menších firem výrazná: 84 procent respondentů považuje porozumění kultuře a jazyku cílového trhu za důležitý až velmi důležitý faktor. To vysvětluje, proč se většina podniků SME rozšiřuje na trhy, které připomínají ten jejich.

Zpráva tak ukazuje, že menší firmy z trhů BRICM mnohem pravděpodobněji vyhledají růstové příležitosti v jiných rozvíjejících se zemích, zatímco podniky ze zemí G7 jsou aktivnější na rozvinutých trzích. Například v Rusku, Číně a v Jižní Americe je aktivních 15 procent dotazovaných podniků z regionu BRICM, ale jen 3,6 procent z regionu G7.

Úplnou zprávu EIU a DHL Express nazvanou "Breaking borders: From Canada to China, barriers overshadow growth for expanding SMEs" najdete zde.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-62988570-studie-male-a-stredni-firmy-planuji-expanzi-do-ciny-afrika-pro-ne-neni-atraktivni