„Do roku 2015 společnost DKV vstoupila s poměrně velkou dynamikou, která logicky plyne z výrazně rostoucích dopravních výkonů u našich zákazníků,“ uvádí Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti. „Na základě našich analýz, rozhovorů se zákazníky z řad velkých dopravců a zlepšování jejich finanční situace předpokládáme velmi dobrý rok,“ dodává.

Tento vývoj by mohlo přibrzdit dění v rámci Evropské unie – na český export by například mělo negativní vliv oslabování eura v důsledku měnového uvolňování ze strany ECB. Na druhou stranu oslabení eura může znamenat zrychlení ekonomického růstu u našich největších obchodních partnerů – zkrátka dopad dění v EU na naši ekonomiku je v tuto chvíli velmi obtížné odhadovat.

Nerovnoměrný pokles cen nafty

Pro dopravu klíčová nákladová položka, tedy cena nafty, se vyvíjí velmi příznivě. „Od sklonku minulého roku sledujeme postupný pokles cen. Vše navíc nasvědčuje tomu, že by tento trend měl i nadále pokračovat. Ani navýšení mýta, pominu-li Českou republiku, není nikde v Evropě tak výrazné, jako to bývalo v minulých letech, a to hraje autodopravcům do karet,“ uvádí Ondřej Pavlík.

Cena ropy klesla za posledních šest měsíců o více než polovinu. Statistiky však naznačují, že se ceny pohonných hmot v Evropě nesnižují rovnoměrně. „Menší pokles je patrný v zemích s vysokou mírou zdanění. Tam, kde je navíc nafta zatížená nejen procentuálními, ale i statickými daněmi, jako je například spotřební daň, se ceny pohonných hmot drží vysoko i přes nízkou cenu ropy. Typickým příkladem je Turecko,“ říká Pavlík.

Česká republika se sice z hlediska zdanění pohybuje v evropském průměru, ale cena je ovlivněna nepříznivým kurzem koruny a výrazně rozdílnými maržemi jednotlivých čerpacích stanic či řetězců. „Cenové rozpětí tak u litru nafty dosahuje až deseti korun, což je interval, do kterého se vejdou ceny v téměř celé Evropě,“ konstatuje Ondřej Pavlík.

I když se dá přesný vývoj cen ropy vzhledem k proměnlivým politickým faktorům jen těžko předpokládat, DKV neočekává výrazné změny. „Odhadujeme, že se cena ropy bude v letošním roce pohybovat v rozmezí 50 až 60 dolarů za barel,“ říká Pavlík. Podle něj to znamená, že cena nafty mírně naroste v průměru, ale k hodnotám před půl rokem by se neměla vrátit.

Pro dopravce znamenají nízké ceny úspory v nákladech, ale na druhou stranu již dnes musí čelit požadavkům zákazníků na snížení cen za přepravu. „Od ledna jsme svědky toho, že zákazníci tlačí na dopravce, aby snížili ceny. Stejně tak velké spediční firmy, které využívají menší subdodavatele, od nich žádají slevy. Pro dopravce je proto důležité správně si nastavit smluvní podmínky, včetně naftových doložek,“ dodává Pavlík.

Změny mýtného v Evropě

Z hlediska významu druhá nejdůležitější nákladová položka pro dopravce – mýtné – se nejvíce změní v České republice, kde došlo k navýšení sazeb v letošním roce až o 10 procent. Řadu změn čeká i německé mýto. Kromě úpravy sazeb a kategorií bude síť zpoplatněných komunikací od července rozšířena o dalších 1100 km. Od října je pak v plánu zavedení mýtné povinnosti i pro vozidla od 7,5 tuny.

Co se týká ostatních evropských zemí, došlo od ledna k navýšení sazeb v Rakousku (1,6 %), v Itálii (1,32 %) a zvýšen byl poplatek za průjezd tunelem Mont Blanc (2,59 %). V Polsku vzrostla cena pro emisní třídy II, III a IV na dálnici A2, majitelé nákladních aut zde zaplatí zhruba o 7 procent více.

Související